Voorraadbeheer is cruciaal als je (veel) fysieke producten verkoopt. Het geeft je optimale controle over je voorraden en helpt je bedrijf aan hogere efficiëntie en lagere kosten. Dit geldt in het bijzonder voor kleine tot middelgrote ondernemingen in de detailhandel, groothandel en productie. In dit artikel lees je waarom het slim is om je voorraadbeheer met SnelStart te automatiseren.
Wat is voorraadbeheer?
Drie methoden van voorraadbeheer
Binnen het voorraadbeheer worden drie methodes het meest gebruikt:• First In First Out (FIFO): je gebruikt of verkoopt als eerste de oudste voorraad. Dit is vooral nuttig wanneer je producten verkoopt met een houdbaarheidsdatum. Nadeel is dat het ingewikkeld kan zijn om de juiste volgorde in verkoop aan te houden.
• Last In First Out (LIFO): je gebruikt of verkoopt als eerste je meest recente voorraadaankoop. Dit is vooral nuttig wanneer je producten verkoopt waarvan de kosten snel kunnen stijgen. Deze methode helpt om de in- en verkoopkosten in balans te houden. Nadeel is dat voorraden langer op de plank blijven liggen, waardoor ze kunnen verouderen.
De rol van technologie in modern voorraadbeheer
Moderne technologieën – zoals de software van SnelStart - spelen een cruciale rol in slim voorraadbeheer. Door het voorraadbeheer te digitaliseren en automatiseren, kun je véél efficiënter ondernemen. Denk alleen al aan tracking van producten, geautomatiseerde voorstellen om tijdig voorraadniveaus op peil te houden en een automatisch juiste verwerking in de administratie. SnelStart beschikt over diverse functies die speciaal zijn ontworpen voor efficiënt voorraadbeheer, zoals realtime voorraadinzicht, automatische updates bij de verkoop of ontvangst van goederen en het automatisch samenstellen van pakbonnen.SnelStart zorgt dat orders vanuit je eigen webshop, van externe verkoopplatforms en eventueel zelfs fysieke winkel in je administratie terechtkomen. Dit scheelt een hoop handmatig werk en je voorraden worden altijd in alle verkooppunten bijgewerkt. Hardlopers bestel je eenvoudig op tijd bij (SnelStart geeft een seintje) en je ziet direct welke producten minder snel verkopen. Die kun je snel met korting verkopen om te voorkomen dat je ermee blijft zitten.
Tijd besparen met het SnelStart-voorraadbeheersysteem
Voordeel van het SnelStart-voorraadbeheersysteem is dat het geïntegreerd is in je administratie. Elke verkoop wordt direct in je boekhouding verwerkt. Zit er geen nadeel aan? Jawel, je kunt dit niet 'even snel' zelf instellen. Een gespecialiseerde SnelStart-implementatiepartner stelt alles tot in detail op jouw bedrijfsprocessen af. De ervaring leert dat deze digitaliseringsslag in de praktijk een tijdbesparing van 3 minuten per order oplevert. Zelfs als je per dag maar 6 orders verwerkt (totaal 18 minuten), levert het je per maand al een ruime werkdag aan tijd op (547 minuten = 9 uur).