Het effectief beheren van openstaande facturen is cruciaal voor een gezonde cashflow en efficiënte bedrijfsvoering. Grote financiële problemen starten vaak bij ‘onschuldige’ onbetaalde facturen. Wil je voorkomen dat je krap in de liquide middelen zit en niet aan je financiële verplichtingen kunt voldoen? Minimaliseer dan het aantal openstaande facturen. Met SnelStart beheer je dit doeltreffend en eenvoudig.
Wat zijn openstaande facturen?
Een openstaande factuur is een factuur die je klanten niet hebben betaald binnen de gestelde betalingstermijn. De gebruikelijke betaaltermijn in Nederland is 30 dagen (vaak ook 14 dagen) en het duurt gemiddeld 42 dagen voor facturen daadwerkelijk worden betaald. Veel facturen worden dus ruim 12 dagen te laat betaald. En dat kan tot grote problemen leiden.
De impact van openstaande facturen op je bedrijf
Openstaande facturen kunnen leiden tot cashflowproblemen en ze verhogen het risico op financiële instabiliteit. Hierdoor gaan zelfs bedrijven failliet. Want als er teveel posten openstaan, krijg je als ondernemer moeite om de dagelijkse operationele kosten te dekken en om te investeren in groei.
Nederlandse ondernemingen - van eenmanszaken en mkb’ers tot grote corporaties - ondervinden deze gevolgen dagelijks. Bijna één op de drie Nederlandse ondernemers ziet het najagen van betalingen als de grootste uitdaging voor de winstgevendheid van hun bedrijf. Dit najagen zelf heeft óók impact: gemiddeld zijn bedrijven hier maar liefst 15 dagen per jaar aan kwijt.
Oorzaken van openstaande facturen
Een openstaande factuur kan door allerlei zaken worden veroorzaakt. Dit varieert van een slechte administratie bij de ondernemer die de factuur verstuurt tot oorzaken die bij de klant liggen. Denk in dat laatste geval aan financiële problemen, klanten die opzettelijk te laat betalen of klanten die ontevreden zijn over je geleverde producten of diensten. Wat kun je daartegen doen?
Strategieën om openstaande facturen te verminderen
Er zijn meerdere strategieën die je binnen je eigen administratie kunt toepassen om het aantal openstaande facturen in je bedrijf te verminderen. Drie succesvolle manieren zijn:
- • het verbeteren van je factuurprocessen
- • het implementeren van striktere betalingsvoorwaarden
- • het aanbieden van verschillende betalingsmogelijkheden aan klanten
Met de software van SnelStart automatiseer en versnel je je factuurbeheerproces. Deze geavanceerde administratiesoftware helpt je bij het opstellen, verzenden en opvolgen van facturen. Zo verminder je de kans dat klanten facturen te laat betalen.
Voordelen van automatisering in facturatiebeheer
Je facturatiebeheer automatiseren heeft verrassend veel voordelen. Om te beginnen bespaar je tijd en verminder je de kans op fouten. Het geeft je direct overzicht en inzicht in betaalde en onbetaalde facturen, waardoor je betere financiële beslissingen kunt nemen. Automatische herinneringen (per e-mail) zorgen voor snellere betalingen, wat je liquiditeit verbetert. Bovendien draag je bij aan duurzaamheid door minder papier te gebruiken. Kortom, automatiseren maakt je facturatieproces efficiënter, nauwkeuriger en duurzamer.
Hoe SnelStart debiteurenbeheer optimaliseert
SnelStart biedt uitgebreide mogelijkheden voor het beheren van openstaande facturen. Je verstuurt bijvoorbeeld snel herinneringen, aanmaningen en rekeningoverzichten voor alle vervallen facturen. Bovendien heb je realtime inzicht in de betalingsstatus. Deze functionaliteiten stellen je in staat je debiteuren effectiever te beheren. Ook dossiervorming - noodzakelijk wanneer een klant uiteindelijk echt niet betaalt - is met SnelStart goed geregeld.
Beginnen met SnelStart: een eenvoudige eerste stap
Als je je administratie automatiseert met SnelStart inBalans beschik je automatisch over krachtige tools voor je factuurbeheer. Hiermee automatiseer en optimaliseer je je facturatieproces, wat resulteert in een betere cashflow en minder financiële stress. En wat betreft je facturen: je zult zien dat je facturen sneller betaald zijn. Nieuwsgierig? Probeer inBalans nu gratis uit.