Ruim 18 jaar geleden begon Claudia van Braak voor zichzelf, als accountant. Toen nog vanuit huis. Inmiddels huurt ze een kantoorpand en heeft ze personeel. In 2018 is ze overgestapt op SnelStart en werd haar core business online samenwerken met haar klanten. Anno 2020 is haar planning ruimer en werken haar klanten enthousiast aan hun administratie.
Ik moet het toch vragen: waarom SnelStart?
''Ik wilde overstappen naar een pakket met meer online mogelijkheden. Bij ons kantoor is het een vereiste dat de klant zijn of haar administratie digitaal aanlevert en een bankkoppeling aanmaakt. Wij zitten niet te wachten op een bureau vol papierwerk. Ook kwam het geregeld voor dat bonnetjes niet meer te lezen waren.
Daarnaast wilde ik met één soort software werken die ook nog toegankelijk is voor mijn klanten. De software van andere partijen is vaak te groot voor mijn klanten. SnelStart biedt voor beiden een goed en betaalbaar pakket.''
Hoe werd SnelStart ontvangen door je klanten?
''Goed! Vooral het factureren vanuit Web wordt gewaardeerd. De mogelijkheid om zelf met één klik op de knop een herinnering te sturen is ideaal. Daarnaast weet de klant zeker dat het met de bewaarplicht van de Belastingdienst wel goed zit. We merken dat klanten het ook fijn vinden om niet meer met hun ordners naar het kantoor te hoeven komen. Het scheelt ons dus niet alleen tijd met verwerken maar hun tijd in wegbrengen.
Nog een leuk voorbeeld: een klant kwam altijd te laat met zijn administratie die hij nog voerde in Excel. Toen wij hem SnelStart lieten zien was hij verkocht. Op 2 januari had hij zijn hele administratie van het jaar daarvoor in SnelStart staan! Het is mooi om te zien dat klanten blij worden van iets dat, normaal gesproken voor hun, erg saai is.''
En bij nieuwe klanten?
''We nemen ruim de tijd om klanten te onboarden. Ik neem ze eerst bij de hand. Laat zien hoe ze iets moeten doen. We zetten samen de administratie op. Dit doen wij ‘on the job’. Met een goed fundament kan de klant enorm veel tijd besparen aan zijn of haar boekhouding. Hier investeren we graag in.
We laten het verschil zien tussen SnelStart Web, waar de klant vooral in werkt, en SnelStart 12, het pakket waar ik in werk. Daarnaast wordt ook meteen de app van SnelStart gedownload. Wat kun je nou met die app? Als de klant eenmaal ziet hoe gemakkelijk een bon wordt ingeboekt worden ze erg enthousiast.
De klanten leveren maandelijks hun administratie aan. Hierdoor kunnen wij sneller om aanvullende informatie vragen en kunnen we een strakkere planning aanhouden rond de btw-aangifte. Voor de klant houdt het in dat zij altijd bij zijn met hun administratie en dat geeft rust.''
Meer tijd, meer advies. Of...?
''Klanten vragen zich wel eens af wat ik nog doe nu ze zelf hun administratie inkloppen. Dus laat ik ze zien wat mijn werk is, in SnelStart 12. Het controleren van de administraties gaat nu steeds sneller. Uiteindelijk houden we tijd over doordat de klanten zelf al een heel deel klaar hebben gezet voor de btw-aangifte. Tijdens de laatste btw-maand lopen we nu vier dagen voor op schema. Deze tijd kunnen we benutten voor adviesgesprekken met klanten."
Claudia van Braak, Office Services
claudiavanbraak.nl