De situatie waarin je zit, bepaalt mede de ondernemingsvorm die het beste bij jou past. Wij hebben de drie meest voorkomende fasen op een rij gezet.
Fase 1: Van idee naar de eerste start
Je hebt een idee en je bent ervan overtuigd dat dit een gat in de markt is. Hoe zorg je nu dat je idee leidt tot de start van je eigen onderneming?
De grootste onzekerheid in deze situatie is dat het nog onzeker is of je product of dienst winstgevend wordt. Het kan zelfs zo zijn dat het idee alleen nog in je hoofd zit en je nog geen letter op papier hebt gezet. Wat het uitgangspunt ook is, de belangrijkste stap is om jouw idee te testen in de markt.
Ook al ben je zelf nog zo overtuigd, uiteindelijk moeten er klanten zijn die voor jouw product of dienst willen betalen. Is de behoefte in de markt wel zo sterk? En wat is die behoefte dan precies? Welk probleem los je voor iemand op?
Maak een prototype of biedt je dienst eens aan bij de mensen om je heen. Hoe zijn de reacties? Zijn de personen die jouw product of dienst afnemen gelijk bereid te betalen of wordt daar eigenlijk niet over gesproken? Tast het af en meet jouw succes. Voor je het weet gaat het balletje rollen en neemt de vraag toe. Zodra er meer vraag ontstaat dan dat jij aankunt, kom je al snel in fase 2!
Fase 2: Van hobby tot geldmachine
Je bent in je vrije tijd al bezig met je eigen product of dienst. De vraag neemt toe en je hobby begint steeds meer professionele vormen aan te nemen. Soms heb je er al eens geld voor gevraagd, andere keren blijft het een vriendendienst. Wat is nu het beste manier om van je hobby een geldmachine te maken?
De grootste uitdaging in deze fase is dat de combinatie tussen je eigen zaak en het werken bij een werkgever een belemmering vormt om je onderneming verder te laten groeien. Waar haal je de tijd vandaan om aan de toenemende vraag te voldoen en hoe zorg je dat het voldoende oplevert om je vaste baan te kunnen opzeggen?
Ga in gesprek met je werkgever om minder uren in de week te werken. Leg je situatie uit zodat je werkgever begrip krijgt voor de situatie en met jou mee kan denken over de best werkbare vorm. De uren die je daarvoor terug krijgt om met je eigen onderneming aan de slag te gaan, kun je op twee manieren besteden: klanten beter bedienen of meer klanten werven.
De beste reclame is mond-tot-mond reclame, maar soms kan een beetje extra hulp helpen om de inkomsten van je onderneming stabieler te maken. Adverteer in lokale kranten, zoek op internet naar jouw product of dienst en kijk of je overal gevonden wordt. Wie weet is fase 3 dichterbij dan je denkt.
Fase 3: De weloverwogen gok
Het ondernemen zit in je genen. Je hebt altijd al voor jezelf willen beginnen. Misschien maak je op je werk al eigen keuzes waar je werkgever niet altijd blij mee is. Het roer moet om en je denkt er over om de weloverwogen gok te wagen: ik stop met mijn baan en mijn eigen onderneming wordt de toekomst. En nu?
Maak gebruik van deze keuze door de wereld te laten weten dat je er bent. Met één druk op de knop weten (potentiële) klanten nog drie concurrenten van jou te vinden. Zorg dus dat je in je omgeving bekend bent, dat mensen je online goed kunnen vinden en dat beoordelingen lovend zijn. Stimuleer jouw klanten om een beoordeling achter te laten op de sites waar jij je producten of diensten aanbiedt.
En vooral: geniet van je eigen onderneming. Je durft het aan om de stap te wagen en je doet het goed, anders was dit niet mogelijk geweest.
Tip: werk met een online boekhoudprogramma en zorg dat je administratie goed op orde is. Dan houd je meer tijd en energie over om in je onderneming te steken én heb je altijd inzicht in je financiële situatie, zodat je snel de juiste beslissingen kunt nemen.