Dave Pastoor heeft zijn aannemersdiploma gehaald, een bus aangeschaft en is op zoek gegaan naar een boekhouder en boekhoudpakket. Een paar weken geleden is hij gestart als zelfstandig ondernemer. Is dat dan zo makkelijk om te beginnen als zzp'er? Ja en nee. In dit blog volgen we het verhaal van Dave in zijn eerste paar weken en waar hij allemaal aan heeft moeten denken bij het starten van zijn eigen bedrijf.
Wanneer starten als zzp'er?
Dave geeft aan wanneer hij als eerst nadacht over een eigen onderneming: "Vanaf het eerste moment dat ik begon in de bouw, wist ik dat ik ooit voor mezelf zou willen beginnen. Wanneer en hoe wist ik toen nog niet."
Nadat Dave de opleiding tot aannemer gevolgd had, werd zijn gevoel alleen maar sterker en heeft hij de stoute schoenen aangetrokken. "Natuurlijk is het wel jammer dat ik daarom afscheid moest nemen van mijn werkgever. Ik heb met veel plezier daar gewerkt. Ik heb in de jaren dat ik in loondienst werkte, heel veel geleerd. En deze basis neem ik nu mee naar elke klus."
De praktische start als zzp'er!
Op de aannemersopleiding leer je wat je nodig hebt om een eigen bedrijf te starten. De eerste zaken die je moet regelen zijn niet de meest spannende dingen, maar wel noodzakelijk om voor jezelf te kunnen beginnen. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel, inschrijven bij de Belastingdienst, een zakelijke bankrekening, de verzekeringen. Dave vertelt: "De basis moet goed geregeld zijn, vandaaruit kan je verder. Gelukkig heb ik genoeg mensen om me heen die me daarmee kunnen helpen."
In Dave zijn zoektocht naar iemand die hem kon ondersteunen bij de boekhouding, kwam hij bij iemand terecht die SnelStart adviseerde. Dat programma wilde Dave graag uitproberen omdat hij er al veel positieve verhalen over had gehoord. Zo vertelt hij: "Het is goed te combineren met het calculatieprogramma van ENK dat ik gebruik en het lijkt me eenvoudig om mee te werken."
Zelf aanpakken of hulp zoeken?
Dave: "Ik heb iemand ontmoet die een bouwbedrijf heeft. Hij wil het zelf rustiger aan doen en dat is een mooie kans voor mij omdat hij me kan helpen met het opzetten van mijn bedrijf. Ik ben direct begonnen met een paar behoorlijke klussen en nu is het zaak om ervoor te zorgen dat er daarna ook weer direct werk is." Zo geeft Dave aan dat het zelf regelen van zaken er al in zit voordat hij voor zichzelf was begonnen: "In de baan die ik hiervoor had, was ik al gewend om zelf zaken te regelen. Dat is gelukkig niet nieuw. Ik ken de markt en ik ken genoeg mensen."
"Ik heb er bewust voor gekozen om als zelfstandige zonder personeel te starten. Dit betekent zeker niet dat ik geen grote klussen kan aannemen. Alle mensen die ik nodig heb om een grote klus te kunnen doen, kan ik gewoon inhuren." Met SnelStart is het makkelijk om btw op de factuur te verleggen naar een andere ondernemer, zo sluit de boekhouding goed aan op de praktijk.
Hoe start je met je boekhouding?
Het bouwbedrijf van Dave heeft de administratieve thuisbasis op de zolder van zijn huis. Een opgeruimd en net kantoor waar hij vaak 's avonds bezig is met het bijwerken van alle zaken op papier en computer. Hier vertelt hij over hoe het zo gekomen is, wat zijn wensen en toekomstplannen zijn en hoe het tot nu toe bevalt.
Dave heeft SnelStart eerst 30 dagen gratis geprobeerd, om bekend te raken met het programma. Na de proefperiode heeft Dave het aangeschaft. "De vrouw van een collega-zzp'er gaat een grootboekrekeningschema in mijn administratie zetten met een basis die ik nodig heb, zodat ik dat niet allemaal zelf hoef te bedenken", geeft Dave aan.
Starters zonder dit soort connecties kunnen altijd terecht bij een gecertificeerd administratie- of accountantskantoor.
Dave geeft een voorbeeld van het gemak van een boekhoudpakket: "Gemakkelijk dat ik de facturen vanuit SnelStart kan maken en e-mailen en dat deze gegevens automatisch in mijn boekhouding terecht komen. Nu nog even mijn nieuwe logo erin zetten en ik kan aan de slag."