Daar zit je dan. Je wilt graag tijd besparen door online samen te werken met je klanten in hun administratie. Maar een aantal klanten zijn minder enthousiast. Wat doe je dan? Hoe krijg je ze over de streep? In dit blog delen we drie veelgehoorde bezwaren en een mogelijk antwoord.
Ik zie dat online samenwerken niet zitten
Je klant zegt dat hij digitaal samenwerken in de boekhouding niet zo ziet zitten. Als je vraagt waarom niet, geeft je klant misschien één van de onderstaande redenen.
Boekhouden is niet echt mijn ding
Je klant zegt: ‘Boekhouden is niet echt mijn ding’
Jij antwoordt: ‘SnelStart biedt een pakket waarbij ik je boekhouding verzorg, net zoals dat nu gebeurt. Het enige verschil is dat je alle gegevens digitaal aanlevert, in plaats van op papier. Dat doe je via je mobiel. Je maakt dan met de SnelStart app op je mobiele telefoon foto’s van alle bonnetjes en facturen. En je bankgegevens worden aangeleverd via een automatische bankkoppeling.’
‘Verder hoef je zelf niets te doen. Ik verwerk alle gegevens in je boekhouding en zorg ervoor dat aan alle fiscale verplichtingen wordt voldaan. Via de app op je telefoon zie je in één oogopslag hoe je bedrijf ervoor staat.’
Online, is dat wel veilig?
Je klant zegt: ‘Ik moet er zomaar op vertrouwen dat mijn gegevens online veilig zijn opgeslagen’
Jij antwoordt: ‘Bij SnelStart staan online administraties veilig in Azure, het cloudplatform van Microsoft. De gegevens zijn opgeslagen op een beveiligde server in een Nederlands datacenter. Bij een online administratie loop je daardoor niet langer het risico je gegevens te verliezen door bijvoorbeeld brand of diefstal. Zo’n centrale server wordt veel beter beveiligd dan je huis of kantoor.’
‘Microsoft beheert ook de servers van andere grote organisaties, zoals verzekeringsmaatschappijen, banken, vliegtuigmaatschappijen en overheidsorganisaties. Iedere dag worden back-ups in het datacenter gemaakt. Dan wordt een kopie van de volledige database gemaakt. De servers worden 24 uur per dag en 7 dagen in de week bewaakt en gecontroleerd.’
Maar jij houdt toch al de boekhouding bij?
Je klant zegt: ‘Maar jij doet dit toch (allemaal) voor mij?’
Je haalt de klant over door uit te leggen wat die nieuwe manier van werken hem of haar oplevert. Jij antwoord: ‘Met deze manier van werken bespaar je veel tijd. Jij hoeft niet meer alle bonnetjes, facturen en bankgegevens bij elkaar te zoeken aan het einde van de periode, met de kans dat je dingen kwijtraakt of niet meer weet waarvoor een bonnetje ook alweer was. Die bonnetjes en facturen fotografeer je wanneer je ze ontvangt.’
‘Omdat je alle gegevens gedurende de periode digitaal aanlevert, hoeven we niet steeds op het allerlaatste moment alle gegevens in te voeren en te checken. Door de scan- & herkenfunctie in de software hoeft niemand de gegevens over te typen, dat scheelt echt veel tijd. Facturen maak je binnen een minuut. En door de automatische bankkoppeling worden uitgaven en inkomsten snel met de bankmutaties gematcht. Zo besparen we samen veel tijd en besparen we samen op de administratiekosten.’
‘Daarnaast zijn al je cijfers continue up-to-date. Dat is handig als je recente cijfers nodig hebt, bijvoorbeeld als je wilt investeren, een hypotheek aan wilt vragen of een auto wilt leasen.’
Wil je meer voorbeelden zien?
Bereid je beter voor op gesprekken en krijg meer klanten enthousiast om te starten met online samenwerken. In het whitepaper 'Zo worden je klanten enthousiast over online samenwerken', lees je nog meer voorbeelden van tegenwerpingen en antwoorden. Ook vind je hier een handig stappenplan hoe je effectief om kunt gaan met tegenwerpingen.