Vanaf het moment dat je als starter ingeschreven staat bij de KVK, ben je verplicht om btw-aangifte te doen bij de Belastingdienst. Als je hier niet bekend mee bent, kan dat een hoop vragen oproepen. Wij geven antwoord op 6 veelgestelde vragen rondom de btw-aangifte.
Wat is het verschil tussen btw-aangifte en aangifte van omzetbelasting?
Dit is misschien wel de meest gestelde vraag onder ondernemers die belastingaangifte (gaan) doen. Want is ‘aangifte omzetbelasting’ nou een andere term voor btw-aangifte, of toch niet? In de volksmond wordt met beide termen dezelfde handeling bedoeld: als ondernemer moet je aangifte doen bij de Belastingdienst. Het verwarrende onderdeel van het woord ‘omzetbelasting’ is het woord ‘omzet’. Want ook wanneer je geen omzet hebt gedraaid in de afgelopen periode, moet je btw-aangifte doen.
Wanneer moet ik btw-aangifte doen?
Wanneer je jezelf als ondernemer hebt aangemeld (ofwel je ingeschreven bij de KVK), ontvang je automatisch een brief waarin het aangiftetijdvak vermeld staat. Er zijn drie periodieken waarop ondernemers aangifte kunnen doen. Afhankelijk van je situatie als ondernemer is dit per maand, per kwartaal of per jaar:
- • De meest voorkomende periodiek is de kwartaalaangifte.
- • Maandelijkse btw-aangifte is ook mogelijk; hiervoor kun je een verzoek indienen bij de Belastingdienst.
- • Voor btw-aangifte per jaar kom je alleen in aanmerking als je onder andere voldoet aan de voorwaarde dat de af te dragen btw minder dan € 1.883,00* per jaar is (*dit is het bedrag in 2017, check voor de volledigheid het actuele bedrag in het jaar waarin je dit leest).
Hoe moet ik btw-aangifte doen?
Wanneer je geen boekhouder of accountant hebt, moet je de btw-aangifte zelf doen. Na je inschrijving bij de KVK ontvang je automatisch een eerste btw-aangifte van de Belastingdienst; deze wordt in de meeste gevallen op papier gestuurd. Na de eerste aangifte moet je je btw-aangifte digitaal doen. Dit kan via de beveiligde ondernemingsomgeving van de Belastingdienst, waarvoor je een gebruikersnaam en wachtwoord ontvangt.
Een snellere manier is btw-aangifte doen door middel van boekhoudsoftware. De software berekent het bedrag automatisch voor je. Vervolgens ben je nog maar één klik verwijderd van je digitale aangifte. Wanneer je dit hebt gedaan, hoor je van de Belastingdienst of de aangifte is goedgekeurd of niet. Wel zo makkelijk!
Let op! Ook wanneer je nog geen omzet hebt gemaakt, moet je aangifte doen.
Welke eisen zitten aan de administratie van btw?
Als ondernemer ben je verplicht om jouw administratie voor de btw-aangifte op orde te hebben. Deze administratie bestaat uit alle gegevens over je onderneming die je digitaal of op papier documenteert. Hieronder vallen onder andere bankafschriften, maar ook correspondentie en software- en databestanden. Onder deze administratie vallen ook kopieën van verzonden facturen. Nog een reden waarom je jouw facturen op orde moet hebben. Deze administratie moet je bewaren gedurende 7 jaar.
Moet ik eigenlijk wel btw betalen?
De btw-drempel ligt voor Nederlandse eenmanszaken, de VOF en maatschap, op jaarbasis op € 1.345,00. Dit betekent dat, wanneer je € 1.345,00 of minder aan btw betaald per jaar, je geen btw hoeft te betalen. Dit is op voorwaarde dat je voldoet aan de administratieve verplichtingen voor de btw. Daarnaast moet je voldoen aan de voorwaarde datje na aftrek van voorbelasting minder dan € 1.883,00 btw per jaar betaald. (*Dit zijn de bedragen in 2017, check voor de volledigheid de actuele bedragen in het jaar waarin je dit leest)
Welk btw-tarief moet ik hanteren?
Er zijn verschillende tarieven voor btw. Het standaardtarief dat over de meeste diensten en producten wordt berekend is 21%. De afnemer betaalt € 121,00 voor de dienst waar jij € 100,00 van ontvangt. De € 21,00 (21%) int de Belastingdienst van jou als ondernemer.
Daarnaast is er het 6%-tarief. Dit tarief gaat op voor:
- • Basisgoederen (onder andere geneesmiddelen, water en boeken)
- • Basisdiensten (bijvoorbeeld het repareren van een fiets, het opkweken van planten of uitlenen van boeken)
Tot slot zijn er goederen en diensten met 0% btw. Dit btw-tarief geldt met name voor goederen die geëxporteerd worden, voor visvangst of accijnsgoederen. Voor de diensten met dit btw-tarief gelden hele specifieke regels.
We snappen dat je er als ondernemer tegenop kunt zien om belastingaangifte te doen. Met de antwoorden op deze vragen, hopen we het iets makkelijker te maken.