Ze wilde ondernemers helpen met méér dan de boekhouding. Daarom stopte Yolanda Kuin met haar administratiekantoor om te starten als business-strateeg. Ze helpt ondernemers nu op allerlei vlakken naar een hoger niveau. Voor boekhouders die hun klanten graag beter willen adviseren, heeft Yolanda tips.
Ondernemers helpen met hun toekomstplannen en met het maken van slimme (financiële) keuzes. Dát is wat Yolanda Kuin het liefste doet. In het verleden deed ze dit als financieel planner bij de Rabobank, een jaar na de geboorte van haar eerste zoon stopte ze hiermee. Na de komst van haar tweede zoon blies Yolanda haar carrière nieuw leven in en startte ze een administratiekantoor. Als boekhouder maakte ze tientallen klanten blij, maar zelf werd ze er na enkele jaren minder blij van.
“Boekhouden vind ik leuk om te doen, maar het begon me te storen dat ik geen tijd had om mijn klanten écht verder te helpen”, legt Yolanda uit. “Ik wilde weer met ondernemers naar de toekomst kijken. Plannen maken en bedrijven naar ‘the next level’ begeleiden. Ik besloot mijn boekhoudklanten over te dragen, mijn kennis te verbreden met opleidingen en mijn carrière voort te zetten als business-strateeg. Nu geef ik ondernemers sinds 5 jaar extra grip op hun bedrijf, zodat ze meer helderheid, winst en vrijheid krijgen.”
Meer dan boekhouden
Cijfers spelen nog altijd een essentiële rol in Yolanda’s werk. “Cijfers zeggen ontzettend veel over een bedrijf. Wanneer een ondernemer iets voelt bij die cijfers en er écht mee aan de slag gaat, wordt het extra boeiend. Dan merkt een ondernemer hoeveel invloed hij heeft. Inzicht in cijfers helpt om makkelijker de strategie te bepalen en betere bedrijfskeuzes te maken.”
Boekhouden vind ik leuk om te doen, maar het begon me te storen dat ik geen tijd had om mijn klanten écht verder te helpen.
Als business-strateeg analyseert Yolanda op uiteenlopende vlakken waar de winstpunten van een ondernemer liggen. Zoals ze zelf zegt: van mindset tot money en van marketing tot sales. “Ik begeleid nu bijvoorbeeld een fiscalist. Die hoef ik niets uit te leggen over de cijfers. Ze wil haar bedrijf anders in de markt zetten en diensten deels online aanbieden. Dan help ik met focus aanbrengen en een praktisch plan van aanpak.”
“Een andere klant adviseer ik juist meer op financieel gebied”, vervolgt Yolanda. “Deze ondernemer heeft een snelgroeiend marketingbureau, maar ziet de stijgende omzet te weinig terug op zijn rekening. Deels weet hij wel hoe dit komt, maar hij wilde een neutrale sparringpartner. Samen pluizen we de cijfers uit en bekijken we de interne processen. Soms blijkt dat de helft van de tijd in 20 procent van de omzet gaat zitten. Dan gaat er iets niet goed. Pas als dit inzichtelijk is, kun je erop sturen. Ik help overigens ook administratiekantoren met de winstplanning. Het is heel gevarieerd.”
Onderschat de adviesopties niet
Boekhouders die hun klanten beter willen adviseren, hebben daarvoor volgens Yolanda met SnelStart al een belangrijke tool in handen. “Onderschat niet hoeveel je als boekhouder weet van klanten. Ondernemers zijn vaak niet bezig met zaken als een winstplan. Neem ze hierin mee en maak met behulp van SnelStart inzichtelijk aan welke knoppen ze kunnen draaien.”
“Kan de omzet met een ander verdienmodel omhoog? In welke kosten kan de ondernemer snijden? Vraag ook wat de klant wil bereiken of hoeveel hij uit zijn bedrijf wil halen. Met kleine stappen kun je al veel betekenen.”
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in ons magazine Aangenaam. Je leest het magazine hier.