Deze drie factoren maken nieuwe webshops succesvol

Jaarlijks starten duizenden mensen een webshop. Wat maakt de ene nieuwe webwinkel succesvoller dan de ander? Speciaal voor SnelStart-klanten vertelt Dirkjan Vis - e-commerce expert en jurylid bij de Shopping Awards voor de beste nieuwe webshop-award - welke drie overeenkomsten hij ziet bij de beste nieuwkomers van de afgelopen jaren.

Wil je een webwinkel beginnen of ben je er kortgeleden een gestart? Dan merk je waarschijnlijk al snel dat het lastig is om je webwinkel succesvol te maken. Jaarlijks starten duizenden mensen een nieuwe webshop, maar ruim 50 procent van die nieuwkomers haakt binnen de eerste 2 jaar af. Je hebt meer nodig dan een passend assortiment, goede prijzen en een mooi design. SnelStart spreekt Dirkjan Vis, eigenaar van Ondernemen & Internet en jurylid bij de Shopping Awards. Hij vertelt over de drie belangrijkste factoren die een webshop succesvol maken.

1-Oranje Een merk met een verhaal

Een eerste punt waar je aan moet werken is een verhaal, vertelt Vis. “Alle award winnende nieuwe webshops van de afgelopen jaren hadden een eigen merk met een goed verhaal. En nee, niemand koopt een product koopt omdat de reden van oprichting zo leuk is of vanwege de achtergrond van de ondernemer. Maar een goed verhaal creëert wel (media-)aandacht.”

Wanneer je als webshop iets te vertellen hebt, krijg je bovendien sneller een podium. Denk aan een leuk artikel in een vakblad, tijdschrift of online platform. Een hoge naamsbekendheid helpt je niet alleen aan meer klanten, een goede publicatie draagt ook bij aan het generen van vertrouwen of zelfs het overtuigen van leveranciers. Vis: “Daarnaast delen mensen sneller de naam van je shop als ze er niet alleen een leuke aankoop hebben gedaan, maar daar ook iets over kunnen vertellen. En ze onthouden een merk beter als ze dat vaker tegenkomen.”

2-Oranje Bepaal een heldere doelgroep

Naast een verhaal met een duidelijke missie en focus is het belangrijk om je doelgroep helder te hebben. Veel starters zien alles en iedereen als potentiële klant. Daarmee zijn de teksten generaliserend en zo spreek je vaak juist niemand écht aan. “Durf te prikkelen en laat zien waar jij voor staat”, zegt Vis. “Wees niet bang om daarmee je doelgroep te beperken.”

Vis: “Bij een webshop ligt het percentage bezoekers dat overgaat tot een aankoop vaak ergens tussen de 3 en 5 procent. Het aantal kliks of kijkers is niet de bottleneck, dat is het overtuigen van deze mensen om ze écht een bestelling te laten plaatsen. Het converteren van de traffic lukt alleen als je mensen echt raakt. Neem Dutchies, de winnaar van 2024. Die presenteert de telefoonhoesjes als luxe modeaccessoire. De doelgroep is trotser op de hoes dan de telefoon zelf. Het is nu geen duur hoesje meer, het is juist een goedkope mini-handtas geworden.”

Dirkjan Vis-okDurf te prikkelen en laat zien waar jij voor staat. Wees niet bang om daarmee je doelgroep te beperken.

Dirkjan Vis, e-commerce expert


3-Oranje Ga voor volume

Veel starters willen volgens Vis hét gat in de markt opvullen. Het is heel mooi als je een product weet waarop nog weinig concurrentie zit, maar wees ook niet te bang om gewoon de concurrentie aan te gaan. Een eerste twijfel bij de jury van 2024, was of het hierboven genoemde Dutchies wel voldoende volume kon maken met een gelimiteerd aanbod. Tot het bedrijf bij de presentatie de jury wist te overtuigen dat het gaat om een miljoenenmarkt waarin deze doelgroep juist snel kiest voor herhaalaankopen.

“Als je met je webshop herhaalaankopen kunt realiseren, hoor je al snel bij de kanshebbers van de groep nieuwe succesvolle spelers”, licht Vis toe. “De kosten van een webshop bestaan regelmatig voor bijna een derde uit marketing. Als je die kostenpost weg kunt nemen door klanten te verleiden tot vervolgaankopen, is in vrijwel elke markt een winstgevend businessmodel mogelijk.”

💡 Bonustip: automatiseer je webshop met SnelStart inHandel

Met SnelStart inHandel heb je één systeem dat je logistieke én administratieve processen automatiseert. Plaatst een klant een bestelling? Dan zorgt inHandel onder meer dat het product wordt verstuurd, dat de voorraad op orde blijft, dat de klant een factuur ontvangt en dat de aankoop in je boekhouding wordt verwerkt. Zo minimaliseer je het aantal menselijke handelingen, wat de kwaliteit en snelheid bevordert. Het ophalen en verzamelen van orders (orderpicking) is in no-time gepiept en ‘out-of-stocks’ zijn bijna onmogelijk.

 

Wat kan SnelStart voor jouw webshop of handelsbedrijf betekenen?

Laat je gratis adviseren door onze productspecialist. Plan nu gratis en vrijblijvend je 1-op-1 adviesgesprek in. Plan mijn adviesgesprek
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.