Stressvrij het jaar afsluiten

Het einde van het jaar komt in zicht en dus ook het boekjaar van je administratie. Met de jaarafsluiting sluit je de administratie van het afgelopen boekjaar af en maak je deze klaar voor het nieuwe jaar. Veel ondernemers vinden de jaarafsluiting een stressvolle klus, maar een goede voorbereiding helpt om dit proces soepel te laten verlopen. In dit artikel helpen we je met praktische tips op weg.

Wat is de jaarafsluiting?

De jaarafsluiting geeft inzicht in hoe je bedrijf heeft gepresteerd en vormt de basis voor je aangifte inkomstenbelasting of de vennootschapsbelastingaangifte. Bij de jaarafsluiting zie je precies wat je omzet in het jaar was, hoeveel winst of verlies je hebt gemaakt en hoe je vermogen zich heeft ontwikkeld. Je maakt eigenlijk een momentopname van de financiële situatie op 31 december: dit is de eindstand van het afgelopen jaar en hiermee begin je op 1 januari het nieuwe boekjaar.

Tips om je voor te bereiden

De jaarafsluiting doe je als het boekjaar echt is afgelopen, dus aan het begin van het nieuwe boekjaar. Door je administratie al in december te controleren en bij te werken, voorkom je stress en tijdnood in het nieuwe jaar. Hieronder enkele tips om je goed voor te bereiden.

1. Boek alle inkoopfacturen 

Boek alle inkoopfacturen die nog een datum hebben in het oude jaar. Vergeet je zakelijke kosten niet, zoals bijscholing en vakliteratuur. In dit blog vind je meer uitleg over zakelijke kosten en aftrekposten. Zijn er zakelijke kosten die je nog niet hebt geboekt? Voeg de bonnetjes en facturen dan nog toe aan je administratie. Kom je er niet helemaal uit? Vraag je boekhouder om hulp.

2. Investeringen

Investeringen mag je niet in één keer aftrekken. Je koopt dan bijvoorbeeld machines, een bedrijfswagen of een laptop die je meerdere jaren voor je onderneming gebruikt. Als je een investering doet van meer dan €450 gaat de Belastingdienst er vanuit dat je het aangekochte bedrijfsmiddel meerdere jaren gebruikt. De kosten verdeel je over de verwachte gebruiksjaren. Je trekt elk jaar een deel af en houdt daarbij ook rekening met de restwaarde. In dit artikel vind je meer informatie over investeren in bedrijfsmiddelen. Check met je boekhouder hoe je deze informatie het best verwerkt of aanlevert.

3. Heb je iets privé betaald? 

Vergeet ook niet zaken die je misschien privé hebt betaald, maar wel zakelijk zijn. Weet je niet hoe je dit het beste kunt verwerken in je administratie? Vraag het je boekhouder. 

4. Gebruik je sommige spullen zowel zakelijk als privé?

Soms heb je zelf (of een ander, bijvoorbeeld je partner) privé voordeel van bepaalde kosten. Je gebruikt bijvoorbeeld je mobiel niet alleen voor je bedrijf, maar ook privé. In dat geval hebben deze kosten dus een gemengd zakelijk en privékarakter. Van deze gemengde kosten is alleen het zakelijke deel aftrekbaar. Stel dat je jouw telefoon 60% van de tijd privé gebruikt. Je mag dan alleen het zakelijke gedeelte, dus 40% van de abonnementskosten aftrekken. Je moet de verhouding tussen privé- en zakelijk gebruik natuurlijk wel aan kunnen tonen. Vraag je boekhouder hoe je deze informatie het beste kunt aanleveren of verwerken in je boekhoudsoftware.

5. Je auto

Maak je zakelijke kilometers? Bij een bedrijfsauto mag je alle gemaakte kosten opvoeren. Rijd je in je privéauto? Dan mag je € 0,23 per zakelijke kilometer van de winst aftrekken. Kijk op de site van De Belastingdienst voor meer informatie.

Houd door het jaar heen een rittenregistratie bij. Met behulp van een rittenregistratie kun je een kilometervergoeding claimen voor je zakelijk gebruikte privéauto. Met een rittenregistratie kun je ook aantonen dat je minder dan 500 privékilometers in een bedrijfsauto hebt gereden (als je meer privé rijdt dan betaal je voor een zakelijke auto bijtelling, die bij de winst van jouw bedrijf wordt opgeteld). Kijk op de site van de site van de Belastingdienst voor meer informatie. We raden je aan om te checken met je boekhouder of accountant of je het goed aanpakt.

6. Werk alle bankmutaties bij

Zorg dat alle bankmutaties (bij- en afschrijvingen) van het oude jaar zijn verwerkt in je boekhouding. Slimme boekhoudsoftware biedt een bankkoppeling waarmee transacties automatisch worden bijgewerkt in je administratie.

7. Check je verkoopfacturen

Staan al je facturen in je administratie? Bekijk ook de openstaande facturen. Zijn er facturen waarvan je vrijwel zeker weet dat je klant deze niet gaat betalen? Als je zeker weet dat de klant niet gaat betalen wordt de factuur afgeschreven en mag je de btw terugvragen. Er zijn verschillende manieren om dubieuze debiteuren in je administratie te verwerken. Vraag je boekhouder om hulp.

8. Subsidies

Heb je in het afgelopen jaar subsidies ontvangen, bijvoorbeeld voor de verduurzaming van je onderneming? Check met je boekhouder hoe je de subsidies verwerkt in je administratie.

Eenvoudig en stressvrij

De jaarafsluiting hoeft geen hoofdpijndossier te zijn. Door op tijd te beginnen en je administratie netjes op orde te brengen, maak je het proces eenvoudig en stressvrij. Zo start je het nieuwe jaar met een helder overzicht van je financiën én een frisse focus op de toekomst.

Wil je meer weten over de jaarafsluiting in SnelStart? Op deze pagina vind je alle informatie over de jaarafsluiting bij elkaar: bekijk het webinar, de meestgestelde vragen, het e-book of de checklist voor ondernemers.

Kom je er niet helemaal uit of heb je vragen? Schakel gerust een accountant of boekhouder in. Met de juiste hulp weet je zeker dat alles klopt en voorkom je vervelende verrassingen achteraf.

 

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.