Honderden boekhoudkantoren laten kansen liggen door RGS niet in te zetten. Herken je het eindeloze gepuzzel om tijdig de juiste cijfers aan te leveren voor rapportages en jaarrekeningen? Of de frustratie bij tijdrovende aanvraagprocedures voor leningen? Waarom onnodig ingewikkeld doen als je met deze slimme standaard tijd, moeite en fouten kunt besparen? Tijd voor RGS!
Als boekhouder of accountant lever je niet alleen cijfers aan je klanten, maar ook aan banken, de Belastingdienst en andere instanties die vragen om (verplichte) rapportages. Vaak gebruik je hierbij SBR (Standard Business Reporting), de nationale standaard voor het digitaal aanleveren van bedrijfsrapportages. Hoewel SBR een efficiënte oplossing biedt, sluit het niet altijd naadloos aan op de grootboekrekeningen in je administratie.
Om dit proces te vereenvoudigen, hebben softwareleveranciers en koepelorganisaties samen met de overheid het Referentie Grootboekschema (RGS) ontwikkeld. Dit schema maakt het makkelijker om je grootboekrekeningen aan de juiste SBR-codes te koppelen en zorgt dat financiële gegevens moeiteloos gedeeld worden tussen systemen. In combinatie met SnelStart wordt het opstellen van rapportages hierdoor een stuk sneller en foutloos.
Wat is RGS en waarom is het handig?
Het Referentie Grootboekschema (RGS) is een gestandaardiseerd schema dat grootboekrekeningen uit je administratie koppelt aan de juiste SBR-codes. Dit zorgt dat de gegevens uit je administratie eenvoudig en automatisch verwerkt kunnen worden voor verschillende rapportages, zoals jaarrekeningen en belastingaangiften. De RGS Taxonomie koppelt je grootboekrekeningen aan de juiste rubrieken in rapportages voor instanties zoals de Belastingdienst, de KVK en het CBS.
RGS maakt het dus makkelijker om de administratie op orde te houden en scheelt veel handmatig werk. Je kunt ervoor kiezen om je bestaande grootboekschema volledig te vervangen door een RGS-schema, maar dat hoeft niet. RGS kan ook als aanvulling dienen op je bestaande codes en omschrijvingen. Zo blijf je je eigen grootboekschema gebruiken, maar voeg je RGS-codes toe die automatisch de juiste koppelingen maken wanneer je een rapport opstelt.
Het onderstaande filmpje legt RGS in een paar minuten uit (bron: www.referentiegrootboekschema.nl).
Efficiënter rapporteren met SnelStart
Wil je gebruikmaken van de rapportage- en fiscale functionaliteiten in SnelStart, waarmee je eenvoudig tussentijdse rapportages en jaarrekeningen opstelt? Of wil je LoanStreet gebruiken om vanuit een SnelStart-administratie heel gemakkelijk in één keer een lening aan te vragen bij diverse financiële instellingen? Dan is het toepassen van RGS een slimme keuze. Het bespaart je niet alleen tijd, maar verkleint ook de kans op fouten doordat je gegevens niet meer handmatig hoeft over te typen van het ene systeem naar het andere. De koppeling met RGS zorgt ervoor dat de juiste cijfers automatisch aan de juiste rubrieken worden toegewezen, zodat een SBR-rapportage volledig geautomatiseerd uit je administratie kan worden gegenereerd.
Koppelen van RGS in SnelStart
Het koppelen van RGS in SnelStart Web is eenvoudig. Met één klik op de knop ‘Vul met suggesties’ worden de grootboekrekeningen automatisch gekoppeld aan de juiste RGS-codes. Vervolgens hoef je alleen de voorgestelde koppelingen te controleren en waar nodig aan te passen. De software kijkt hierbij naar de unieke combinatie van een rekeningnummer en omschrijving, wat betekent dat hetzelfde rekeningnummer met een andere omschrijving een andere RGS-code kan krijgen.
Het handige is dat het RGS-schema gekoppeld is aan je account en niet aan een specifieke administratie. Gebruik je een eenduidig grootboekschema voor al je klanten, dan hoef je de koppeling met RGS maar één keer te maken. Dit betekent dat je tijd bespaart bij het opstellen van rapportages en aangiftes voor verschillende administraties.
Meer informatie
Wil je meer weten over RGS? Bekijk ons RGS-minimagazine.