Meer automatiseren met ‘echt’ elektronisch factureren
Door ‘echt’ elektronisch te factureren automatiseer je veel meer van dit proces. Dit gaat een stap verder dan de factuur versturen per e-mail.
E-facturen maak en verstuur je via een boekhoudprogramma, zoals SnelStart. De e-factuur die je verstuurt met SnelStart bevat een pdf die voor mensen leesbaar is plus alle factuurgegevens in xml-code. De xml-code wordt door boekhoudprogramma’s herkend en hierdoor komen alle factuurgegevens automatisch op de goede plek in het boekhoudprogramma van de ontvanger terecht. Zonder menselijke tussenkomst. De ontvanger hoeft niets meer in te lezen of handmatig over te typen.
Als iemand jou een e-factuur stuurt, dan zit de pdf die je voorheen per e-mail ontving nu ingesloten in de e-factuur. Je kunt de factuur vanuit je boekhoudprogramma inzien. Alle gegevens zijn automatisch ingeboekt en je kunt direct tot betaling overgaan.
Voordelen, ook voor kleine bedrijven en zzp’ers
Je denkt misschien dat e-factureren alleen geschikt is voor grote bedrijven die honderden facturen versturen en ontvangen, maar dat is niet zo. De voordelen gelden net zozeer voor kleinere bedrijven en zzp’ers.
E-factureren verplicht bij leveringen aan de overheid
Je bent verplicht om bij alle nieuwe inkoopovereenkomsten met de Rijksoverheid je factuur elektronisch in te dienen. Op de website van Logius lees je meer over e-facturen sturen aan de Rijksoverheid.
Voorwaarden e-factureren
Handig, dat e-factureren, maar er zijn wel wat regels en voorwaarden aan verbonden:
- Als je alleen maar e-facturen wilt sturen, moet je dit in je voorwaarden opnemen zodat de klant dit van te voren weet. De klant moet hiermee ook akkoord gaan.
- De datum op de factuur is leidend voor het uitreiken van de factuur. Let er daarom op dat de juiste datum op de factuur staat.
Voor een e-factuur gelden dezelfde wettelijke regels als voor een papieren factuur. De standaardfactuur in de meeste boekhoudpakketten voldoet aan alle wettelijke eisen. - Je moet aan de Belastingdienst kunnen bewijzen dat een factuur werkelijk door de afzender is gestuurd (de factuur is authentiek) en niet is veranderd (de factuur is integer). Voor kleine organisaties is het vaak voldoende om naast de factuur ook andere documenten te bewaren. Bijvoorbeeld de offerte, opdrachtbevestiging en het bewijs van betaling. Grotere organisaties kiezen vaak voor een technische oplossing. Bijvoorbeeld een geavanceerde elektronische handtekening. Wanneer je kiest om een (online) systeem aan te schaffen voor het maken en versturen van digitale facturen, zit daar vaak een waarborg ingebouwd die de authenticiteit en integriteit van jouw facturen garandeert.
E-factureren met SnelStart
Bij SnelStart kun je kosteloos e-facturen ontvangen en versturen vanaf het pakket inStap. Dit werkt vanuit SnelStart Web. In dit artikel lees je hoe je e-facturen verstuurt en ontvangt via SnelStart Web. In dit artikel vind je informatie over het inlezen van inkoopfacturen in SnelStart Web.
Vanuit SnelStart 12 (de desktopversie) kun je e-facturen inlezen vanaf het pakket inKaart. In dit artikel lees je hoe je dat doet.
Ontvang je facturen die niet in UBL-formaat zijn opgemaakt of in een versie die niet door SnelStart wordt ondersteund? Je kunt deze facturen laten omzetten tot UBL-factuur door een softwarepartner van SnelStart. Klik hier voor meer informatie over mogelijke partners.