Nooit meer bankafschriften inlezen? Het kan!

Bankkoppeling

Als ondernemer herken je het vast als één van de meest tijdrovende klussen: het inlezen van bankafschriften in je boekhouding. En dit terwijl veel administratieve processen, zoals het maken en verwerken van facturen, bonnetjes en de bank- en kasmutaties, tegenwoordig steeds meer worden geautomatiseerd. Kan dan ook het inlezen van bankafschriften niet sneller en gemakkelijker? Jazeker! In dit blog alles over de voordelen van een bankkoppeling.

Complex, tijdrovend en foutgevoelig

Voorheen bestonden er twee verschillende manieren om bankmutaties te verwerken in je boekhouding, namelijk:

  • Handmatig invoeren, waarbij de mutaties van de bankafschriften overgetypt worden in de administratie in SnelStart.
  • Handmatig bankmutaties inlezen, waarbij je een mutatiebestand (afschrift) downloadt bij de bank en deze vervolgens importeert in SnelStart.

Hoewel handmatig invoeren van de bankmutaties verleden tijd lijkt te zijn, doen ondernemers of accountants dit nog regelmatig. Een van de grootste redenen hiervan is dat de stappen om bankmutaties in te lezen ervaren wordt als complex, tijdrovend en foutgevoelig.

De stappen die herhaaldelijk doorlopen moeten worden om een mutatiebestand in de boekhouding te krijgen, zijn ook niet bepaald makkelijk:

1.pngInloggen bij de bank met je e-identifier, random reader, kleurenscanner of ander bank specifiek authenticatiemiddel

2.pngDownloaden van mutatiebestanden, waarbij je moet opletten dat het juiste formaat (MT940 of CAMT.053) en de juiste periode geselecteerd wordt

3.pngInlezen in SnelStart door deze in de map c:\snelstart\bankieren te plaatsen, of door het mutatiebestand te selecteren via de knop Afschriften inlezen in het dagboek Bank

Voor kleine ondernemingen die weinig mutaties op hun rekening hebben, is het dan vaak ook makkelijker en sneller om de mutaties even handmatig op de ouderwetste manier in te voeren.

Volledig automatisch!

Maar het kan makkelijker! Bij een directe koppeling tussen je boekhoudpakket en je bankrekening worden de mutaties elke nacht volledig automatisch gedownload bij je bank. Bij het openen van de administratie in je boekhoudpakket worden de mutaties in je boekhouding ingelezen. Hiermee heb je niet langer te maken met de hierboven genoemde tijdrovende stappen.

De voordelen van een bankkoppeling op een rij:

pijl In één keer klaar. Je hoeft de bankkoppeling maar één keer in te stellen, daarna hoef je nooit meer iets te doen.

pijl Automatisch verwerking. Bij- en afschrijvingen worden volledig automatisch verwerkt in je boekhouding.

pijlAutomatisch afletteren. Je bankmutaties worden gekoppeld met je geboekte in- en verkoopfacturen, waardoor je openstaande posten automatisch worden afgeletterd.

pijlAltijd up-to-date. Je administratie is elke dag up-to-date met de laatste wijzigingen op je bankrekening. Je bent hierdoor sneller op de hoogte van de mutaties op je rekening.

pijlSimpel! Je hoeft niet langer meer te werken met ingewikkelde mutatiebestanden zoals CAMT.053, CSV of MT940.

pijlSnel! Je hoeft nooit meer handmatig bankafschriften over te tikken. Hierdoor heb je meer tijd over voor andere zaken.

pijlMinder fouten. Je loopt minder risico op foutieve invoer, doordat je geen handmatige invoer hebt.

5 tips om het beste boekhoudprogramma te kiezen

Kortom, een koppeling tussen je boekhoudpakket en je bankrekening maakt het boekhouden een stukje makkelijker en neemt je als ondernemer veel werk uit handen. Het voeren van je boekhouding kost je hiermee dan ook minder tijd. Tijd die je vervolgens weer kunt besteden aan zaken waar je goed in bent: ondernemen!

Bankkoppeling in SnelStart: ABN AMRO en Knab

Bij SnelStart maken we het leven van ondernemers graag aangenamer. Dit doen we door administratieve processen zoveel mogelijk te automatiseren. Daarom hebben we met verschillende banken, waaronder de ABN AMRO, een bankkoppeling gerealiseerd. Deze koppeling, die door de bank overigens boekhoudkoppeling wordt genoemd, kun je geheel gratis gebruiken. Het is sinds kort ook mogelijk je Knab Zakelijk rekening te koppelen aan je administratie in SnelStart.

Aanvragen ABN AMRO koppeling
Om gebruik te kunnen maken van de koppeling met de ABN AMRO dien je minstens te beschikken over een zakelijke rekening bij de ABN AMRO en het SnelStart pakket inKaart. Het eenvoudigste is om de koppeling met de ABN AMRO aan te vragen vanuit SnelStart. De meeste gegevens die benodigd zijn voor de aanvraag staan dan al voor je ingevuld. De aanvraag kun je doen via het scherm Bankrekeningen, waarin je je rekeningen beheert. Een uitgebreide uitleg over het aanvragen of instellen van je koppeling vind je op ons KennisPlein.

Aanvragen Knab koppeling
Op het KennisPlein lees je hoe je de koppeling met de Knab kunt aanvragen.

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.