Stoffig? Dat zijn ze bij Loyal Consultants nooit geweest. Voor hen geen lange dagen met de neus in de cijfertjes of urenlang in kasboeken turen, maar een efficiënte online administratie en veel tijd voor de ondernemer. "Een moderne boekhouder beperkt zich niet tot de cijfers, maar is adviseur, consultant en coach tegelijk."
Boekhouden vraagt om meer skills dan kunnen rekenen
Voor mkb-consultant Alen Miladinović en zijn collega’s van Loyal Consultants was het direct duidelijk: boekhouden vraagt om meer skills dan kunnen rekenen. Een goede boekhouder leert zijn klant kennen, weet wat hem bezighoudt en wat zijn behoeften, wensen en dromen zijn. Pas dan krijgen cijfers betekenis en kun je gegrond advies geven. En juist daaraan hebben klanten behoefte, merkt Alen. "Elke ondernemer wil weten wat zijn resultaten zijn en hoe hij die kan maximaliseren. Als je je als boekhouder uitsluitend met de cijfers bezighoudt, blijft geen ruimte over om mee te denken over andere zaken dan de administratie."
Nieuwe visie op boekhouden
De medewerkers van Loyal Consultants noemen zich daarom geen boekhouders, maar consultants. "Wij zijn niet alleen cijferspecialisten, maar sparringpartners op financieel gebied. Experts die niet alleen bezig zijn met de boekhouding, jaarrekeningen, financiële rapportages en belastingaangiftes. Maar ook met de praktische kant van de cijfers, zoals de hypotheek van een droomhuis. Of wel of niet kunnen investeren in die nieuwe bedrijfswagen. Dat vraagt om een nieuwe visie op boekhouden en een langdurige en persoonlijke relatie met je klanten."
Rigoureus overstappen
Het advieskantoor besloot rigoureus over te stappen. Dat stuitte op enthousiasme en weerstand. "Zowel intern als extern vroeg deze manier van werken om aanpassingen. Onze medewerkers moesten op een andere manier gaan werken. Dat is voor de een makkelijker dan voor de ander. We namen ruim de tijd om SnelStart te introduceren, zodat iedereen rustig kon wennen. Inmiddels is nagenoeg iedereen over op SnelStart en wil niemand meer terug."
Snel overstag
Miladinović: "Sommige klanten moest even slikken dat ze zelf moesten participeren in het proces. Door open het gesprek aan te gaan en de voordelen van werken met SnelStart te laten zien, waren ze snel overstag. Ik bedoel, hoe prettig is het om direct antwoord te hebben op je vraag of je een bepaalde investering kunt doen? Of dat je het kwartaal niet meer hoeft af te wachten om die bedrijfsauto aan te schaffen? Dankzij realtime inzicht in de actuele cijfers kan de ondernemer direct schakelen. Bovendien werkt SnelStart heel eenvoudig, dat maakt de overstap extra eenvoudig."
Eerste ging compleet foutVoor de twijfelaar heeft Miladinović drie belangrijke adviezen: "Eén: verwacht niet dat het allemaal gelijk vanzelf gaat. De eerste klant die ik online zette, ging compleet fout. Daar heb ik veel van geleerd. Verdiep je van tevoren goed in wat je kunt met SnelStart. Dan kun je het optimaal bij je klant toepassen. Twee: monitor de klant die is overgegaan. Laat hem niet zomaar zijn gang gaan." Vruchten plukken"Als derde: je kunt je processen nog zo efficiënt en goed hebben ingericht, je blijft afhankelijk van hoe snel je klant zijn informatie aanlevert. Als hij uiteindelijk nog per kwartaal aanlevert, mis je de essentie van de voordelen; het realtime inzicht. Zeker in het begin is het goed om periodiek af te spreken en te reflecteren, zodat de juiste info in SnelStart komt. Dat kost tijd. Maar als je het goed introduceert, pluk je er absoluut de vruchten van. En daar gaat het om." |
Rust op kantoor
Inmiddels is het online werken intern volledig geïntroduceerd en is 75% van de klanten over op SnelStart. "Drie jaar geleden lag ons kantoor tijdens piekweken vol met ordners en mappen van de klanten. Nu is die hoeveelheid werk verspreid over het hele jaar. Dat brengt veel rust op het kantoor. Bovendien is het aantal administratieve handelingen geminimaliseerd, wat ons ruimte geeft voor andere dagelijkse bezigheden, zoals het sparren met onze klanten en het meedenken in het optimaliseren van de bedrijfsprocessen, kostenbesparingen, het minimaliseren van de belasting of een auto op de zaak ja of nee."
Inhoudelijke gesprekken
Ook voor hun klanten levert het online werken grote voordelen op. "Waar we eerder onze klanten achter hun broek aan zaten om de missing pins in de administratie dicht te timmeren, voeren we nu inhoudelijke gesprekken over het bedrijf en de bedrijfsvoering. Je merkt dat ondernemers daar ontzettend veel behoefte aan hebben. Zeker wanneer er projecten op stapel staan, zoals het kopen van een huis, de uitbreiding van het bedrijf of het investeren in machines."
Meer tijd, meer sparren
Het introduceren van een nieuwe manier van werken ging niet altijd vanzelf. Dat hoort erbij, vindt Alen. "Het proces heeft al met al best wat tijd en energie gekost. Zowel intern als richting onze klanten. Pas nu, na vier jaar, merken we de grote voordelen die het oplevert. Zo beginnen we nu echt ruim tijd vrij te spelen om andere dingen te gaan doen, zoals een spaadje dieper in de administratie te steken, gesprekken voeren met klanten, meer tijd om te sparren. Het is het allemaal meer dan waard geweest."
💡Voor moderne boekhouders en accountantsLoyal Consultants werkt met SnelStart Accountant. SnelStart Accountant biedt boekhouders, accountants en administratiekantoren alles wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. |