Wist je dat een klein foutje aan de kassa grote gevolgen kan hebben voor je omzet? Het lijkt zo onschuldig, dat tikfoutje in de prijs, die vergeten retourverwerking of een kleine afwijking in de voorraad. Toch kan het je op jaarbasis veel geld kosten. Gelukkig zijn er manieren om dat te voorkomen.
Klein foutje, grote impact
Als ondernemer doe je elke dag je best om klanten tevreden te houden. Of je nu een winkel of horecazaak hebt, met goede producten en een vriendelijke glimlach zorg je voor blije klanten. Maar soms is dat niet genoeg. Een verkeerde prijs bij het scannen of een fout bij een retour zorgt snel voor ergernis. En als je het niet goed opslaat, worden de problemen alleen groter. Het kost tijd, energie én geld om het recht te zetten.
Grote financiële gevolgen
Als klanten niet blij van je worden, blijven ze weg. En dat kost omzet. Meerdere kleine foutjes bij elkaar kunnen echter een nóg groter gevaar inhouden. Je medewerker tikt per ongeluk 52% korting in, terwijl het 25% moet zijn. Of een korting wordt doorgevoerd op álle producten in plaats van op de artikelen die je kwijt wilde. Of een medewerker slaat per ongeluk tweemaal een pot aardbeienjam aan, terwijl de tweede pot de duurdere frambozenjam is. Misschien denk je nu ‘ach, dat kan toch weinig kwaad’, maar lees dan hieronder het voorbeeld van horecaondernemer Mike.
![]()
|
Horecaondernemer Mike baalt van verliesMike runt een goedlopende horecazaak in Haarlem, waar hij dagelijks verse producten inkoopt. Zijn medewerkers houden handmatig bij hoeveel er nodig is en bestellen dit telefonisch bij de leverancier. Op een ochtend ontdekt medewerker Heleen dat er veel te veel verse zalm en verse vleeswaren zijn geleverd. De koeling ligt al overvol en er is geen ruimte voor extra producten.
|
Zo ontstaan kassafoutenDe kassafout bij Mike, in het voorbeeld hierboven, ontstond door handmatig werken én een verouderd systeem. Doordat de handelingen onduidelijk en moeilijk te controleren waren, verloor Mike uiteindelijk geld. Ook het handmatig bijhouden van voorraden, het onnauwkeurig verwerken van retouren en het aanhouden van gescheiden systemen voor cash- of pinbetalingen en de financiële administratie leiden vaak tot verschillen. Het zijn moeilijk te traceren fouten die veel extra werk kosten. En juist doordat je geen tijd hebt voor een grondige controle, blijven gemaakte fouten soms lang onopgemerkt. En zo kosten ze vaak nóg meer geld. Schade groter dan je denktMet de hand en uit je hoofd je administratie bijhouden, lijkt een kostenbesparing. Je hoeft immers niet te investeren in een geautomatiseerd systeem. Op iets langere termijn ben je juist veel duurder uit. Mensen maken nu eenmaal foutjes. En al die kleine foutjes die je niet direct ziet, leiden aan het eind van het jaar tot grote omzetverliezen en een lagere winstmarge. Op basis van niet kloppende cijfers kun je bovendien geen onderbouwde investeringsbeslissingen nemen voor je toekomst. Gelukkig is er een eenvoudige oplossing waarmee je je kosten en omzet stevig in de hand houdt: slim automatiseren. Hoe slimme kassasoftware fouten voorkomtEen modern kassasysteem als SnelStart Kassa maakt een einde aan de administratieve menselijke foutjes – en de tijdverspilling – die je veel geld kosten. Je berekent de juiste prijs voor een product, kortingen worden altijd goed toegepast en elke betaling staat direct verwerkt in je administratie. Zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Ook retouren worden automatisch goed verwerkt en je voorraadbeheer verloopt soepel omdat altijd het juiste product wordt afgeschreven van je voorraad. Je kunt slim inkopen en houdt controle. Voortaan weet je precies hoe je winkel of horecazaak er financieel voor staat. Dat geeft rust. Je kunt doelgericht ondernemen en je winst optimaliseren. En je klanten houd je ook blij! Voordelen van automatiserenEen geautomatiseerd kassasysteem kan je veel opleveren:
|