Je visitekaartjes zijn gedrukt, je bureau is ingericht en de puntjes staan op de i van je ondernemingsplan. Nu komt het spannendste en belangrijkste onderdeel: hoe vind je de eerste klanten voor je gloednieuwe bedrijf en hoe ga je daarmee om?
Waar vind ik mijn eerste klant?
Grijp eerst even terug op de voorbereiding voordat je aan de zoektocht begint. Als het goed is heb je de doelgroep geformuleerd en onderzocht. Je weet wie je doelgroep is en hoe je die het beste kunt bereiken. Zoek deze doelgroep bij de start in je eigen netwerk. Er is – zeker als startende ondernemer – niks belangrijkers dan dat, wanneer het gaat om de eerste klant. Deze mensen kennen jou als persoon en hebben vertrouwen in jou en je bedrijf.
Je kunt je klanten ook vinden op de sociale platformen, zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram en Snapchat. Welk platform je inzet, is afhankelijk van de doelgroep. Deel relevante content, verspreid deze over de verschillende kanalen en vraag je eigen netwerk deze te delen, zodat het bereik vergroot. Daarnaast werkt het goed om actief aanwezig te zijn: reageer op verschillende posts en groepen. Zo wordt je naam verder verspreid en laat je zien dat je verstand hebt van jouw doelgroep, wat zorgt voor meer vertrouwen in jou.
Het is ook belangrijk dat klanten jou (online) kunnen vinden. Besteed dus voldoende aandacht aan je eigen website. Voor potentiële klanten is dit de eerste indruk en die kun je niet overdoen. Via je website kun je potentiële klanten meer bekend met jou maken. Nadat je ‘offline’ de interesse van een potentiële klant hebt gewekt en je visitekaartje hebt gegeven, kan hij of zij online meer informatie opzoeken. In deze situatie is jouw website de tweede indruk, dus zorg ervoor dat de website compleet is en vertrouwen wekt.
Hoe houd ik mijn klanten tevreden?
Inmiddels zijn de eerste klanten binnengekomen. Je merkt dat de interesse toeneemt en je komt meer en meer in contact met potentiële klanten. Fantastisch toch? Klopt! Maar hierin schuilt ook het gevaar dat je meer gefocust bent op potentiële klanten en daardoor je bestaande klanten uit het oog verliest. Wil je jouw bestaande klanten tevreden houden, dan zijn deze zaken erg belangrijk:
• Vertrouwen: Geef vertrouwen, creëer vertrouwen en behoud vertrouwen.• Expertise: Laat door het hele aankoopproces, maar ook bij bestaande klanten zien dat je expert bent op jouw gebied en jouw product. Hou je bestaande klanten bijvoorbeeld op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
• Aandacht: Blijf onder de aandacht bij je bestaande klanten en geef ze voldoende aandacht. Geef ze soms net dat beetje extra en help je klanten proactief.
• Omgang: Als laatste is het belangrijk dat je respectvol omgaat met je klanten, los van de hoeveelheid die ze bij je afnemen. Het slechtste wat je kunt doen is star je eigen weg blijven volgen en niet luisteren naar wat klanten te zeggen hebben.
Als je deze zaken goed onder de knie krijgt en bij al je klanten uitvoert, betalen de klanten dit terug. Niet al deze tijd kun je besteden in nieuwe contacten, maar op je tovert je klanten wel om in ambassadeurs. Dit vergroot de kans dat ze meer bij je afnemen en je meer aanbevelen in hun netwerk. Een tevreden klant is de beste reclame voor jouw bedrijf.
Hoe ga ik om met ‘moeilijke’ klanten?
Hoe hard je ook je best doet, je krijgt er op den duur mee te maken: ‘moeilijke’ of ontevreden klanten. Dit ligt niet altijd aan jou, maar het is wel aan jou om er alles aan te doen om de relatie te herstellen of op een goede manier te zorgen voor een beëindiging.
Als je te maken hebt met een moeilijke klant, begin dan met het luisteren naar de klant. Écht luisteren is één van de moeilijkste dingen voor een ondernemer. Het is hierin belangrijk om opmerkingen of klachten van de klant niet persoonlijk op te vatten; ook als de klant het wel zo overbrengt. Wordt de klant persoonlijk, breng het gesprek terug naar een zakelijk niveau, zonder de klant persoonlijk aan te vallen. Verder is het belangrijk om tot de kern van het probleem te komen. Praat niet te lang over de symptomen van het probleem, maar probeer tot het diepere pijnpunt te komen.
Besef dat opgeven ook een optie is. Sommige klanten zijn nooit tevreden, hebben altijd behoefte aan extra aandacht of zijn actief op zoek naar conflicten. Zorg dat je er alles aan gedaan hebt om de pijnpunten te verlichten of verhelpen voordat je de zakelijke relatie beëindigt. Het is onvermijdelijk dat je moeilijke klanten tegenkomt. Bescherm je bedrijf en houd je geloofwaardigheid hoog. Ook als dit soms tegen je natuur ingaat. Onthoudt dat één negatieve klant meer invloed kan hebben dan tien positieve klanten.