Met 450 paardrijdleerlingen per week is het bij de Hollandsche Manege altijd een levendige boel. Daarbij vinden er kinderfeestjes, high teas, ponykampen en wandellessen plaats en bezoeken wekelijks honderden bezoekers het inpandige paardenmuseum. Dit zorgt ook voor een levendige administratie die de Hollandsche Manege met SnelStart eenvoudig tiptop op orde houdt.
De Hollandsche Manege is gevestigd in hartje Amsterdam, op steenworp afstand van het Leidseplein en grenzend aan het Vondelpark. Een half verborgen poort geeft toegang tot de mooiste stadsmanege van Europa en oudste rijschool van Nederland. Sinds 2005 wordt de Hollandsche Manege gerund door de familie Valk. Vincent Valk bekleedt meerdere functies en is onder meer verantwoordelijk voor de administratie. Die verschilt van de administratie bij een doorsnee bedrijf of vereniging. Valk: “Ik vind het belangrijk om dit met een gebruiksvriendelijke tool te doen.”
Software moet gemakkelijk zijn
“Helemaal aan het begin gebruikten we een boekhoudprogramma wat niet zo gebruiksvriendelijk was”, blikt Valk terug. “Als er een minnetje of plusje verkeerd stond, moest ik heel lang zoeken om het aan te passen. Soms was aanpassen zelfs onmogelijk. Software moet automatiseren, het moet gemak zijn. Geen drama. Ik wilde gewoon een pakket waarmee ik goed uit de voeten kon. Op advies van onze accountant kwamen we toen uit bij SnelStart. SnelStart is heel gebruiksvriendelijk. Vanaf het begin werkte het doodeenvoudig.”
Paardrijlessen vormen de core business van de Hollandsche Manege. Het heeft zo’n 450 lesklanten per week. Voor het lesprogramma en de abonnementen van de ruiters gebruikt de manege het maatprogramma ManagePlan. Vincent: “De gegevens uit ManegePlan zet ik eenvoudig over in SnelStart. De inkomsten van de horeca, contant en pin, lezen we ook in SnelStart in. Zo houden we alles centraal in SnelStart bij. Wat ik een handige tool vind, is het dashboard met de omzet en de winst ten opzichte van vorig jaar. Ook het facturen maken vind ik heel handig.”
Boekhouder op afstand
Hoewel Vincent veel administratiewerk zelf doet, werkt de Hollandsche Manege ook samen met een boekhouder. “De boekhouder kijkt op afstand mee. Hij kan inloggen en helpt mee als ik ergens niet uitkom, bijvoorbeeld met kruisposten of als we een lening afsluiten. Ook loopt hij alles, waaronder de afschrijvingen, één keer per jaar goed na.”
Ik maak een foto van een bon of factuur en verstuur het online. Dat werkt fantastisch. Veel maneges weten niet eens dat dit digitaal kan.
Vincent Valk, Hollandsche Manege
Vincent ziet dat veel collega-maneges nog schoenendozen met bonnen naar hun accountant brengen. Soms zijn ze wel 10.000 tot 20.000 euro per jaar kwijt aan hun administratie. “Dat halen wij echt bij lange na niet”, vertelt Valk. “En we werken digitaal, dat werkt fantastisch. Ik maak een foto van een bon of factuur en verstuur het online. Velen weten niet eens dat dit kan. Dat is deeIs onwetendheid, maar soms ook de angst om te starten. Mijn advies is om gewoon zelf met een boekhoudprogramma aan de slag te gaan. Het is totaal niet ingewikkeld om het zelf te doen.