Klanten met een inStap-abonnement kunnen niet aangeven om welke kosten het gaat bij een bonnetje of factuur. Op basis van de voorkeursboeking wordt het bonnetje of de factuur toch automatisch op een grootboekrekening geboekt. Handig! Klanten met een inKaart-abonnement kunnen wél aangeven welke kosten het betreft. Ook hier wordt, op basis van keuzes in het verleden, een voorkeursboeking voorgesteld.
Voorkeursboekingen worden ook gebruikt én opgebouwd voor het inlezen van inkopen via koppelingen met andere software, handmatige boekingen in het dagboek inkoop of de knop ‘UBL inlezen’.
Voorkeursboeking aanpassen
Maar wat nu als deze voorkeur - om welke reden dan ook - niet (meer) klopt? Dan is de samenwerking met jouw cliënt ineens niet meer zo efficiënt en werkt de koppeling met andere software niet zoals je wenst. Je moet dan iedere keer de grootboekrekening in de boekingsregel handmatig aanpassen.
Wanneer je voorkeursboekingen tegenkomt die niet (meer) juist zijn, kun je deze het beste uit de administratie verwijderen. Hierdoor stel je SnelStart in staat om jouw voorkeur opnieuw te leren kennen. Zodoende worden de boekingsregels vanaf dat moment wél gevuld met de juiste grootboekrekening(en).
Hoe werkt dit?
Wanneer je in SnelStart 12 een nieuwe boeking maakt en de hoofdboeking invult, krijg je direct de beschikbare voorkeursboeking(en) in beeld. Wanneer je deze negeert, kun je in de boekingsregel op het vakje van de grootboekrekening klikken. Hier zie je de voorkeursrekeningen staan. Selecteer de voorkeursrekening die je als voorkeur wilt verwijderen en kies voor ‘Verwijder voorkeur naam’.