Nu de herfst officieel is gestart, maken veel (online) retailers zich klaar voor de eindsprint van het jaar. Wil jij de laatste maanden de beste resultaten boeken? SnelStart ging samen met e-commerce expert Dirkjan Vis op zoek naar de trends en ontwikkelingen die jou dit najaar de grootste kansen bieden.
De e-commercemarkt staat nooit stil. Dirkjan Vis - eigenaar van Ondernemen & Internet en jurylid van de nationale Shopping Awards - selecteert vijf trends en ontwikkelingen voor de e-commerce, die dit najaar de grootste impact hebben op online retailers.
Gebruik van AI en automatisering
ChatGPT trekt wel eens de verkeerde conclusies, maar dat neemt niet weg dat jij als retailer niet meer om slimme automatisering heen kunt. Retailers die hier het slimst gebruik van maken, slaan een grote slag ten opzichte van hun concurrenten. AI-tools als ChatGPT heb je vaak niet eens meer nodig. Voor productteksten en categoriepagina’s bieden e-commercesoftware als Shopify, Wix of JouwWeb zelf al fijne AI-oplossingen.
De teksten van je site zijn nog maar het begin. Met Remove.bg of Canva kun je productfoto’s nog sneller bewerken en zo je foto’s een unieke uitstraling meegeven. En met de AI-tools van Zendesk, Hubspot of LiveChat beantwoord je nóg sneller vragen van klanten. Het analyseren van klantbeoordelingen doe je snel via oplossingen als Bazaarvoice of Yotpo.
Retentiemarketing
In Amerika vangt Google steeds meer zoektermen af met eigen content. Spendeer jouw marketingbudget dus niet maximaal aan simpele SEO-content of snel geschreven blogs. Daar zit Google allang niet meer op te wachten.
De zoekmachine stuurt traffic nog altijd graag door naar retailers, dus je businessmodel is veilig. Maar de kans is groot dat je traffic uit de zoekmachine wel gaat afnemen. Hierdoor is het nóg belangrijker dan je traffic converteert en terugkeert. Met een goede retentiestrategie verkoop je niet langer eenmalig per klant, maar laat je ze terugkomen als vaste klant.
Zorg met een loyaliteitsprogramma dat je klanten terugkomen als vaste klant.
Dirkjan Vis, e-commerce expert
Zet bijvoorbeeld een loyaliteitsprogramma op, investeer in je nieuwsbrief, of zet met AI nog meer gepersonaliseerde aanbiedingen op. Weet jij je bezoekers echt te bieden wat ze zoeken? Investeer dan in de relatie, net zolang tot ze ambassadeur worden voor jouw merk.
Financiering
De rentes op zakelijke financieringen zijn veelal gekoppeld aan de rentes van de ECB. Die is al een tijdje op een hoog niveau en retailers die onlangs een nieuwe lening of krediet afsloten, hebben hier al mee te maken. Scherp inkopen is daarom belangrijker dan ooit.
Vorig jaar gaven veel leveranciers nog krediet tegen goede betalingsvoorwaarden, om geen klanten te verliezen. Dit jaar zijn ook de kosten van leverancierskrediet al gauw zo’n 10 procent of hoger. Retailers die de inkopen kunnen financieren met eigen geld zijn dit jaar dus nog beter uit.
Dropshipping
Bij dropshipping denken veel mensen aan jonge goudzoekers die spullen van Aziatische marktplaatsen verkopen. Maar mede doordat het financieren van eigen voorraad voor veel retailers onbetaalbaar is geworden, is dropshipping weer helemaal terug. Ook bij retailers die al wat langer bestaan.
Met dropshipping kun je de inkoopkosten soms aardig beperken. Daarnaast is het een flexibele oplossing om het assortiment mee aan te vullen, of om nieuwe producten even te proberen.
Optimale administratie
Het optimaliseren van je boekhouding is een ontwikkeling die de laatste jaren steeds belangrijker wordt. De financiering, juiste inkoop en het automatiseren van stappen kunnen dit najaar echt het verschil maken, dus om deze stap kun je eigenlijk niet heen.
Met een goed boekhoudprogramma, zoals SnelStart, bespaar je tijd op het verwerken van alle bestellingen in je boekhouding. Ook heb je meteen inzicht in je financiële situatie. Zo weet je altijd hoeveel geld je kunt besteden aan je voorraad, of andere investeringen dit najaar.
Met SnelStart InHandel automatiseer je daarnaast je (voorraad)-administratie. Stel eenvoudig een minimumvoorraad in en voorkom onnodige voorraden dankzij automatische suggesties voor inkooporders. InHandel werkt zonder AI-database, maar maakt schattingen op basis van je bestellingen. De software kan ook je voorraadwaarde automatisch voor je bijhouden.