Met de komst van internet is informatie over vrijwel elk product of elke dienst binnen handbereik. De drempel voor het aanboren van andere bronnen is zo laag dat potentiële klanten verder kijken dan alleen de website van de aanbieder. Ze zoeken ook echte, transparante geluiden van mensen die ervaring hebben met het product of de dienst. Klantreviews zijn daarom te waardevol om zomaar links te laten liggen. We lichten vier concrete voordelen toe.
1. Google loves it
Het is voor veel mensen een automatische handeling om ‘even te Googelen’ wanneer het antwoord op een vraag uitblijft. Als bedrijf wil je daar natuurlijk op inspelen. Klantreviews zijn een vorm van unieke content én hebben werkelijk toegevoegde waarde: twee dingen die Google rijkelijk beloont.
2. Een hogere conversie
Klantreviews zorgen ook voor meer leads. Ze geven niet alleen een boost aan je organische zoekverkeer en verkeer vanuit referrals, ze zorgen ook voor een betere conversie. Het lezen van een beoordeling kan voor die ene bezoeker net de trigger zijn om een e-book te downloaden, contact op te nemen of zelfs een aankoop te doen.
3. Grip op bedrijfsprocessen
Ook voor het verbeteren van interne processen, komen klantbeoordelingen goed van pas. Dankzij de input van klanten krijg je inzicht in de bottlenecks van je bedrijfsprocessen.
4. Inzicht in vraag naar diensten/producten
Daarnaast zijn klantbeoordelingen een relatief makkelijke manier om inzicht te krijgen in de vraag. Geven veel klanten aan dat zij een product of dienst missen, dan is dat waardevolle informatie voor jouw bedrijf. Hetzelfde geldt voor het missen van bepaalde functies.
Meer voordelen
Vier mooie voordelen die je uit klantreviews kunt halen. En dat zijn ze nog niet eens allemaal. SnelStart-partner S for Software zag mogelijkheden voor SnelStart-gebruikers om meer te doen met klantreviews. Het ontwikkelde een koppeling met Klantenvertellen, waarmee je eenvoudig reviews verzamelt over je product of dienst. De koppeling kan in je SnelStart-pakket kijken en ziet bijvoorbeeld hoelang het geleden is dat een klant een review heeft geplaatst, vervolgens kun je met één druk op de knop een reviewverzoek versturen. Ook kun je op basis van de laatste facturen achterhalen of een klant wel of geen review heeft geplaatst.
Zo profiteer je van alle voordelen van klantreviews zonder handmatig input te hoeven vragen of gegevens over te hoeven typen. Handig toch?