Nieuwe ondernemers enthousiast laten starten met hun boekhouding? Het kan best een uitdaging zijn. Anita van Gelder, winstadviseur en boekhouder, zweert bij drie duidelijke stappen. Van het pleiten voor dagelijkse routines tot het vermijden van onnodig jargon, Anita's aanpak maakt boekhouden niet alleen begrijpelijk maar ook boeiend.
Drie tips voor een goede start
Anita werkt al meer dan 35 jaar als boekhouder. Bij het onboarden van nieuwe klanten laat ze niets aan het toeval over. Anita neemt elke klant tot in detail mee in haar verhaal. Met een warm welkom, door te laten zien wat haar werkwijze inhoudt én door te laten zien wat het gaat opleveren. “Mijn klant moet aan alles voelen dat hij op de juiste plek zit. Zo creëer ik een leuke energie en de basis voor een goede samenwerking.” Anita verlaagt drempels om met de boekhouding aan de slag te gaan. Haar belangrijkste tips om klanten te binden én goed te laten starten:
Tip 1: Leer je klant ‘helpende gewoontes’ aan, waardoor hij in 5 minuten per dag zijn boekhouding kan doen.
"Ik leer ondernemers wat zij dagelijks, wekelijks en maandelijks moeten doen om grip te houden op hun boekhouding. Zo adviseer ik bonnetjes dagelijks in te scannen en minimaal één keer in de week het urenoverzicht bij te werken. In een paar minuten per dag zorgen ze zelf voor up-to-date cijfers in hun dashboards."
Tip 2. Leg het zo simpel mogelijk uit. Vermijd jargon in de boekhouding en de gesprekken. Zo kan én wil de ondernemer meer zelf doen.
"Ik probeer zo snel mogelijk de taal van de ondernemer te spreken. Vervolgens verwerk ik dit taalgebruik in de categorieën en de grootboekrekeningen in het SnelStart-dashboard. Zo voelt de online omgeving direct persoonlijk en wordt boekhouden minder ingewikkeld."
Tip 3. Stel een winstplan op voor je klant, dat je koppelt aan het dashboard in SnelStart Web.
"Ik stel altijd een winstplan op. Een plan waarin ik duidelijke doelen stel voor mijn klant, waarbij winst de meeste aandacht krijgt. Winst motiveert ondernemers enorm, zeker als ze de voortgang direct kunnen volgen via SnelStart Web."
Dit artikel is onderdeel van het artikel 'De kunst van klanten binden' dat gepubliceerd is in het magazine Aangenaam. Wil je meer weten over de methode die Anita hanteert? Lees het volledige artikel hier.