Nieuw jaar, nieuwe balans! Bij de start van het nieuwe jaar maak je een beginbalans op. Pak het meteen goed aan, dan profiteer je daar het hele jaar van. Hier lees je hoe je de beginbalans maakt en waar je op moet letten.
Wat is een balans?
Als ondernemer ben je vanaf de start van je onderneming verplicht om een boekhouding bij te houden. Een balans is onderdeel van je boekhouding. Het is een momentopname van je bezittingen, schulden en het eigen vermogen van je bedrijf. Een balans bestaat altijd uit een activazijde (bezittingen) en passivazijde (schulden of vreemd vermogen en eigen vermogen).
Bij de start van het nieuwe jaar maak je een beginbalans (ook wel openingsbalans genoemd) op. Je kunt ook een beginbalans maken als je start met je bedrijf of als je bent overgestapt naar een ander boekhoudpakket.
De balans moet altijd in evenwicht zijn: het totaal van de bedragen aan de activazijde (debet) is dan gelijk aan het totaal van de passivazijde (credit). Alles wat je bedrijf bezit, moet namelijk op een bepaalde manier gefinancierd zijn. Een balans verandert bij handelingen die je in je administratie doet. Verstuur je een factuur? Dan verandert de bijbehorende categorie op de balans.
Hoe maak ik een beginbalans op?
De Belastingdienst wil bij je belastingaangifte weten hoeveel je hebt verdiend vorig jaar. Wat was je omzet? Heb je winst gemaakt? Wat was het saldo op je bankrekeningen aan het begin en eind van het jaar? Deze informatie staat in de resultatenrekening en de balans van je onderneming.
Het boekjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december. Ieder boekjaar begin je met een beginbalans en eindig je het door het opmaken van een eindbalans. Je sluit het boekjaar af door alle totalen op te tellen. De eindbalanstotalen (de waarde van je eigendommen, tegoeden, schulden), verlies of winst, openstaande rekeningen en saldi in kas of op de bank vormen de basis voor de beginbalans van het volgende boekjaar.
Een online boekhoudprogramma rekent het meeste automatisch voor je uit. Met een jaarafsluiting sluit je het oude boekjaar af en begin je met een nieuw jaar. Je kunt dit zelf doen of samen met je boekhouder of accountant.
Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over de jaarafsluiting in SnelStart, met antwoorden op de meestgestelde vragen en handige stappenplannen. Ook lees je wat je zelf vooraf kunt doen als je boekhouder de jaarafsluiting doet. Heel veel succes met de beginbalans voor 2024!
Tip: Wil je zeker weten dat alles goed staat? Laat het dan controleren door een boekhouder of accountant. In SnelStart werk je gemakkelijk samen met je boekhouder, hij of zij kijkt van afstand met je mee in je administratie en grijpt in waar nodig
Start je een onderneming en wil je een beginbalans opstellen? In dit artikel lees je hoe je dit doet in SnelStart.