Als ondernemer neem je continu beslissingen over je bedrijf. Grote en kleine beslissingen. Bij elke beslissing is het belangrijk dat de achterliggende cijfers up-to-date en tot op de cent nauwkeurig zijn. Veel ondernemers baseren zich echter - zonder dat ze het weten - op vertekende maandcijfers. Dit komt vaak doordat jaarfacturen, uitgestelde kosten en uitgestelde omzet onterecht zijn meegenomen. Op eenvoudige wijze baseer je je altijd op de realistische resultaten.
Vertekend beeld?
Grote kans dat jij soms ook een vertekend beeld hebt van je maandresultaten. Dit komt in de meeste gevallen door jaarfacturen en uitgestelde kosten, zoals een verzekeringspremie, leasecontract of huur. Soms gaat het om uitgestelde omzet gaat het om omzet die je al op je rekening hebt ontvangen, maar die je nog niet hebt verdiend. Je moet bijvoorbeeld de producten nog leveren in de komende weken of maanden.
VOORBEELD: Stel, je betaalt in april de jaarpremie voor een verzekering die loopt tot en met maart volgend jaar. Die ene betaling in april geeft dan een vertekend beeld voor je winst en verlies. Door de hoge kosten lijkt je april-resultaat een stuk lager, terwijl het merendeel van die kosten betrekking heeft op alle 11 maanden daarna.
Impact op je boekhouding
Dit soort overlopende posten hebben boekhoudkundig een grote impact. Wanneer je kosten vooruitbetaalt, zoals je verzekeringspremie, moet je de btw nog steeds verrekenen op de factuurdatum. Deze kosten worden echter verdeeld over 12 maanden en vallen daardoor vaak ook nog in twee boekjaren. Als de factuurdatum niet overeenkomt met de startdatum van het contract, dan wordt het helemaal complex.
Boeking eerlijk verdelen
De oplossing luistert naar de naam ‘transitorisch boeken’. Een transitorische boeking verdeelt die ene grote betaling eerlijk over de 12 maanden. Zo voorkom je ingewikkelde boekhoudkundige kwesties én je hebt een superrealistisch beeld van je financiële situatie. Toch een geruststellende gedachte wanneer je weer een belangrijke beslissing over je bedrijf neemt.
TIP: het werken met transitorische boekingen is één van de acht manieren waarop een slimme administratie je bedrijf meer succes kan opleveren. Benieuwd naar de 7 andere manieren? Bekijk de video met '8 verrassende manieren voor een bewezen bedrijfssucces'. Onder de video vind je ook welke slimme boekhoudoplossing het beste bij jouw bedrijf past.
Let op: het boeken van transitorische posten moet goed gebeuren. Ken jij niet alle regels? Laat dit dan over aan je boekhouder of accountant. Die heeft alle kennis in huis.