We werken bij SnelStart hard aan de integratie van bankdiensten in onze boekhoudsoftware. Dit doen we samen met gerenommeerde partners, zoals Adyen. Thom Ruiter, VP Banking and Financial Products bij Adyen, vertelt hoe het bedrijf de rol van de traditionele bank overneemt.
Wat doet Adyen?
“Adyen is opgericht in 2006 door een groep ondernemers, onder wie Pieter van der Does en Arnout Schuijff. Hun doel was simpel: bedrijven helpen groeien met geïntegreerde betaaloplossingen, die passen bij hun continu veranderende behoeften. Adyen startte als Nederlandse betaaldienstverlener, maar is sinds 2017 met een bankvergunning van De Nederlandsche Bank ook officieel een bank. Intussen werken er meer dan vierduizend werknemers, op 27 kantoren over de hele wereld en in 2023 verwerkten we €970 miljard aan volume.”
Hoe zijn jullie zo snel gegroeid?
“Met de groei van digitaal betaalverkeer groeide ook het aantal platforms dat producten en diensten aanbiedt. Naast welbekende platforms als Thuisbezorgd, Vinted en Spotify kwamen er ook platforms voor restaurants, kapperszaken en koffiezaken. Adyen speelde hierop in. Wij zagen als één van de eersten dat mkb’ers gefrustreerd raakten dat hun bankzaken niet ingebed waren in deze platforms; er ontstond behoefte aan 'embedded finance'. Embedded finance zorgt dat een gebruiker niet hoeft te switchen tussen platform en de bank om bankzaken te regelen. Om in deze behoefte te voorzien had Adyen een bankvergunning nodig.”
Hoe belangrijk is die bankvergunning voor Adyen?
“Met de vergunning kunnen we bijvoorbeeld IBAN-rekeningen aanbieden en betalingen voorfinancieren, ook als die nog niet door de bank van de verzender verwerkt zijn. De vergunning versoepelt onze diensten en helpt ons bedrijven volledig in hun kracht te zetten. We hebben echter geen ambitie om een traditionele bank te worden. Bill Gates deed ooit een uitspraak: ‘banking is necessary, banks are not’. Aan de hand van deze denkwijze zetten wij de financiële wereld op z’n kop. Mensen zullen altijd blijven bankieren, de rol van banken verandert alleen in een rap tempo.”
Bill Gates deed ooit een uitspraak: 'banking is necessary, banks are not. Aan de hand van deze denkwijze zet Adyen de financiële wereld op zijn kop.
Welke invloed heeft deze verandering op de samenwerking tussen boekhouders en ondernemers?
“Voor boekhouders is het cruciaal dat de gegevens van hun klanten juist en up-to-date zijn. PSD2 geeft met toestemming van de klant inzicht in betaalgegevens op andere plekken dan bij de bank. Dit geeft klanten meer keuzevrijheid en controle, maar het werkt nog niet optimaal. Een klant moet bijvoorbeeld elke 180 dagen opnieuw toestemming geven en uitgebreide koppelingen kosten vaak extra geld.”
“Met embedded finance vloeien bankieren en boekhouden soepel in elkaar over. Overboekingen koppelen automatisch met facturen, een extra bankrekening is zo aangevraagd en functies als ‘Achteraf betalen’ maken het leven makkelijker voor ondernemers én boekhouders. Adyen en SnelStart werken samen om klanten een optimale ervaring te bieden.”
Wat is het voordeel van de samenwerking voor SnelStart-klanten?
“Nagenoeg alle banken werken met een one-size-fits-all methode. Ze hebben een standaard aanbod, waarbij het niet uitmaakt wie je bent of wat je doet. Hierdoor weten deze banken niet wat een ondernemer nodig heeft om zijn bedrijf te laten groeien. SnelStart heeft dit klantinzicht wel en kan hierop inspelen door de samenwerking met Adyen. Bijvoorbeeld door een functionaliteit aan het platform toe te voegen die het mogelijk maakt een factuur pas te betalen zodra aan bepaalde voorwaarden is voldaan.”
Waarom werkt de combinatie SnelStart en Adyen zo goed?
“Om te beginnen is de combinatie boekhouden en bankieren logisch. Daarbij kan Adyen zich goed vinden in de filosofie en werkwijze van SnelStart. Dat is voor ons minstens zo belangrijk. Beide bedrijven denken na over innovaties vanuit het perspectief van de klant. SnelStart weet wat boekhouders en accountants nodig hebben; wij hebben de technologie en middelen om die behoeftes te vervullen. Dit maakt ons goede partners. We hebben elkaar nodig om klanten het beste product te bieden.”
Voortgang SnelStart BankierenDe eerste klanten hebben kennisgemaakt met een pilotversie van de ‘SnelStart Bankieren’-applicatie. Na het doorlopen van SnelStarts eigen Ken-uw-Klant-procedure kregen ze toegang tot de app, waarin ze rekeningen kunnen aanmaken en geld kunnen overboeken. Functionaliteiten als money automation (de slimme spaarmethode van fintech Flow) en koppelingen met andere banken volgen in de zomer van 2024. Uit de testrondes blijkt dat de app intuïtief werkt en voelt als een echt SnelStart-product. In de loop van 2024 rollen we SnelStart Bankieren in kleine stapjes verder uit. |
Wat doen jullie aan veiligheid
“Vanwege onze bankvergunning zijn we gedekt door het depositogarantiestelsel en staan we onder streng toezicht van De Nederlandsche Bank. Net zoals iedere andere bank. Wat wij echter anders doen, is dat we het geld van onze klanten wegzetten bij de Europese Centrale Bank. Vertrouwen staat bij ons bovenaan; we willen de gelden van onze klanten niet gebruiken voor risicovolle investeringen. Daarom hebben we veruit het hoogst direct beschikbare kapitaal en de beste liquiditeitsratio van banken in Nederland.”
Op welke manier gaat Adyen om met klantvragen?
“Adyen helpt SnelStart om klanten een optimaal product te bieden. Wij staan garant voor de technologie en veiligheid van onze systemen, maar het platform is en blijft van SnelStart. Dit is volgens ons de beste manier: klanten werken samen met een partij die ze kennen, maar krijgen de ervaring en zekerheid van een grote bank. Vragen worden gewoon beantwoord door de klantenservice van SnelStart. Wij zorgen dat de medewerkers altijd volledig op de hoogte zijn van de bankfunctionaliteiten.”
Hoe kijkt Adyen naar de toekomst van boekhouden en bankieren?
“Ik denk dat platforms met op-maat-gemaakte (bank)functionaliteiten een steeds grotere rol gaan spelen. Het vertrouwen hierin groeit en gebruiksgemak neemt razendsnel toe. Zeker voor boekhouders worden deze platforms praktisch, omdat hun werk op veel vlakken al grenst aan financiële dienstverlening. In de toekomst worden zij steeds beter in hun behoeftes voorzien en hoeven ze minder te schakelen. Dit leidt tot beter advies en succesvollere mkb’ers.”
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in ons magazine Aangenaam. Je leest het artikel in het magazine hier.