'Het is 2020. In mijn door de zon aangedreven, zelfsturende Tesla ben ik op weg naar een klant. Plots neemt de auto een afslag die ik niet heb geprogrammeerd. “Er is een klant met een probleem” zegt mijn auto vriendelijk. “Pak je tablet er maar even bij en lees de case rustig door.” Dit doe ik, en voorzie dat de aanwezigheid van een collega nodig is om de klant verder te helpen. “Deze is al onderweg” zegt de auto, als antwoord op mijn vraag om mijn partner op te roepen.'
Met dit toekomstscenario opende Henk Overbosch van DOCCO zijn presentatie tijdens de SnelStart Aangenaam bijeenkomst van 2015. Een robot als privéchauffeur, een robot die het huishouden doet, eentje die de boodschappen haalt et cetera. Maar een robot die met je meedenkt, jou herinnert aan die ene afspraak, één die zelfs beslissingen voor je maakt...
Daarbij plopt er direct een soort sciencefiction scenario op in je hoofd. Van die films waarbij robots de mensheid overnemen en de wereld beheersen. Niet echt een zonnige toekomst. Toch roept het verhaal van Henk Overbosch een cruciale vraag op: zijn wij als mensen in de toekomst überhaupt nog wel nodig?
Robotisering is een trend
We kunnen er niet meer omheen. Robotisering lijkt een trend. Tijdens de SnelStart Aangenaam bijeenkomst, speciaal voor administratie- en accountantskantoren die met SnelStart werken, gaf de heer Overbosch een aantal voorbeelden. Zo noemde hij de onlangs volledig geautomatiseerde inpakproces van de online webshop Wehkamp. Als gevolg van deze automatisering neemt het inpakken van artikelen nu nog maar 30 minuten in beslag! Een grote winst aangezien hier eerder twee uur voor nodig was, toen er nog mensen betrokken waren bij dit proces.
Maar, hoe ga je hier als mens mee om? Hoe ga je als accountant om met automatisering en andere verregaande veranderingen in de wereld van accountancy?
Leuk en aardig, zul je misschien denken, maar van die zogenaamde robotisering zie ik in mijn werk als accountant of boekhouder nog niet zoveel. Toch blijkt uit onderzoek van de BBC dat de kans dat het beroep van een accountant of boekhouder over 20 jaar is overgenomen door robots, op 95 procent te liggen.
Voor een boekhouder is deze kans zelfs 97 procent. Geen rooskleurig vooruitzicht voor jou als boekhouder of accountant. En als je er over nadenkt klinkt het niet eens zo sciencefiction als het lijkt. Zo zijn boekhoudprogramma’s tegenwoordig uitgerust met functies als scan en herken, automatische bankkoppelingen en het versturen van elektronische facturen. Functionaliteiten die de accountant en boekhouder nu al veel werk uit handen nemen.
De mens vervangen door robots?
Worden we dan allemaal vervangen door robots? Vraag je je vast af. “Nee, dat zal niet snel gebeuren,” is het antwoord van de heer Overbosch op deze vraag. Mensen blijven altijd nodig om de processen aan te sturen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van dashboards waarmee gegevens en processen inzichtelijk worden gemaakt. Hier is en blijft de interpretatie van de mens noodzakelijk.
Verandering is een proces
Het is belangrijk om jezelf af te vragen hoe je de veranderingen in gaat zetten. Verandering is een proces waar je jezelf op kunt voorbereiden. De heer Overbosch benadrukte dit in zijn presentatie. Daarbij komt dat elke organisatie een andere organisatiecultuur kent, waardoor ook een andere manier van veranderen wenselijk is. Het is belangrijk jezelf af te vragen wat jouw uitgangspunten zijn. Hierbij staat de mens centraal.
Mensen van de werkvloer moeten worden meegenomen in de verandering. Dit kan bijvoorbeeld door ze te betrekken in het veranderingsproces van uw organisatie. En je zult zien, mensen willen dit graag!
Kortom, robotisering of niet. Uiteindelijk ben jij degene die aangeeft of een bepaald proces goed is en of de gegevens waarmee gewerkt wordt daadwerkelijk kloppen. Jij bent de regisseur van het financiële proces van de klant.
Met zijn presentatie gaf Henk Overbosch een inspirerende kijk op de trends in de wereld van de accountant.
Bron afbeeldingen: BBC.com