De accountancybranche verandert door digitalisering en prijsconcurrentie. Ondernemers krijgen steeds meer handigheden aangereikt waarmee ze zelf (een deel van) de boekhouding kunnen voeren. Als boekhouder of accountant moet je daarop inspelen met je verdienmodel.
Je klanten maken steeds meer gebruik van de groeiende digitale boekhoudopties. Denk aan goedkope online diensten waarmee ze eenvoudig online een factuur versturen of applicaties om bonnetjes in te scannen in de boekhouding. Ook factureren doen ondernemers vaak zelf. Moet je je zorgen maken over jouw omzet door deze digitalisering en prijsconcurrentie? Niet als je je verdienmodel aanpast en slimmer samenwerkt met je klant.
Is advisering de oplossing?
Het adviseren van klanten wordt vaak aangedragen als dé oplossing om de concurrentiestrijd te winnen. Als accountants- of administratiekantoor heb je immers de kennis en kunde om cijfertjes op de juiste manier te interpreteren. Voor een goed en betrouwbaar financieel advies blijft dan ook een grote rol weggelegd voor de accountant of boekhouder. Maar hoe groot is de markt voor advies? Weinig kantoren lijken in staat de dalende inkomsten uit de samenstelpraktijk te kunnen opvangen met advies. Je moet jezelf als accountant- of administratiekantoor jezelf ook op andere manieren onderscheiden.
Hoe kun je als kantoor onderscheidend zijn?
Het antwoord op deze vraag is simpel: door samen te werken. Als accountant kun je de toenemende digitalisering en prijsconcurrentie in de branche ‘verslaan’ door de samenwerking met je klant aan te gaan. De samenwerking tussen accountant en ondernemer wordt nog te vaak gezien als eenrichtingsverkeer. De ondernemer levert eens in de zoveel tijd bonnetjes en facturen aan, de accountant of boekhouder doet de boekhouding. Door eerder genoemde trends op het gebied van online factureren en het digitaliseren van bijvoorbeeld inkoopbonnetjes, kan deze samenwerking ook daadwerkelijk een samenwerking worden.
3 tips voor een betere samenwerking
Werk samen, bespaar tijd
Om de digitalisering en prijsconcurrentie aan te gaan, hoef je niet meteen de hele boekhouding bij ondernemers neer te leggen. Het grootste gedeelte van de verwerking van de administratie blijf jij voor de klant verzorgen. Denk hierbij aan de btw-aangifte en het inlezen van afschriften. Door de klant te faciliteren met middelen om zelf de financiën in te zien, facturen te versturen en inkoopfacturen en/of bonnetjes digitaal aan te leveren, kun je echt samenwerken met de klant en daarbij als kantoor veel tijd besparen. Tijd die je vervolgens kunt besteden aan een goed financieel advies of het bedienen van andere klanten.
Samen maken we boekhouden makkelijker
Met een laagdrempelig SnelStart-pakket beschikt je klant al voor een laag bedrag over de mogelijkheid om onbeperkt (online) facturen te versturen en bonnetjes in te scannen en naar jouw te sturen. Het bijbehorende online financieel dashboard geeft hem klant altijd en overal inzicht in de financiën van zijn eigen onderneming.
Vanuit het SnelStart-pakket Accountant meld je je klant eenvoudig aan voor het pakket dat het beste past bij hem en bij jullie samenwerking. Als kantoor bepaal je zelf of je maandelijkse kosten voor pakket direct of indirect doorberekent aan de klant. Je kunt de kosten voor al je diensten - waaronder controle, advies en gebruik van het pakket - ook bundelen in een abonnementsvorm. Eén duidelijke en heldere prijs richting de klant.