Met bloggen etaleer je als boekhouder of accountant je kennis en kunde én bereik je een groter publiek. Bovendien hoef je geen schrijver te zijn om te starten met bloggen. Lees hier hoe je dit aanpakt.
Iemand die zich oriënteert tijdens zijn of haar aankoopproces, kan op een blog terecht komen en uiteindelijk een betere beslissing nemen. Degene die de meest waardevolle informatie deelt, wordt meegenomen in het aankoopproces.
Bloggen is het middel om kennis te delen
Veel boekhouders en accountants denken er niet direct aan: het bijhouden van een blog. Maar juist een blog is hét middel bij uitstek om kennis te delen.Het is van belang om het met beleid aan te pakken. Met bloggen beginnen, dat is niet zo’n kunst. Maar het volhouden, daar gaat het om. Er is namelijk niets erger dan enthousiast beginnen met het plaatsen van een paar artikelen en dat het vervolgens maanden duurt voordat er weer iets nieuws komt.
Stel je voor dat een potentiële cliënt je website bezoekt. Vervolgens op de blogbutton van je website klikt en ziet dat de laatste post van 6 maanden geleden was. Dit kan slecht voor je imago zijn.
Als je regelmatig blogt, zul je bovendien zien dat je bezoekersaantallen en de leads stijgen (geïnteresseerde potentiële klanten).
Plannen door middel van een contentkalender
Voordat je eraan begint, is het handig om een planning maken. Of anders gezegd, om te werken met een zogenaamde contentkalender. Hierin staan onder andere de data voor de te plaatsen blogs, de titels van de blogs en de zoekwoorden die in de titel en de rest van het blog worden gebruikt. Daarnaast kun je het beste vooruit werken. Schrijf dus een aantal blogs vooruit.We hebben het gehad over het belang van bloggen en wat er van je wordt verwacht wanneer je ermee begint.
Dit zijn de 6 voordelen van bloggen waar je direct van kunt profiteren:
6 voordelen van bloggen
1. De liefde van Google voor blogs
Zoekmachines zoals Google hebben een grote voorliefde voor verse en relevante content van blogs. Vooral wanneer er consequent een blog wordt geplaatst. Zelfs wanneer je om de paar dagen of weken een blog plaatst, zal je blog stijgen in de ranking en dus ook wat betreft de traffic naar je blog.
2. Jij bent de expert, de autoriteit
Jij bent de professional! Schrijven over jouw ideeën, ervaringen, het delen van verhalen, case studies, etc. is een geweldige manier om je expertise te tonen en bekend te worden als een autoriteit. Een potentiële klant zal eerder voor jou kiezen. Er is al een vertrouwensband gelegd.
3. Delen is vermenigvuldigen
Met de kennis en ervaring die je deelt, help je anderen op weg naar de aanschaf van een nieuw product of nieuwe dienst. Hier krijg je volgers én klanten voor terug. Anderen zullen kennis en ideeën met jou willen delen. Wees daarom niet karig met het delen van je kennis en geef het gratis weg.
4. Word gevonden
Op het moment dat je start met bloggen, word je gevonden in de zoekmachines door klanten die op zoek zijn naar informatie over het onderwerp waarover je hebt geschreven. Dit is een geweldige manier om contact te leggen met potentiële klanten. Onderzoek toont aan dat 57% van het verkooptraject door klanten al is afgelegd, voordat er een verkoper aan te pas komt. Er is dus al veel zelfonderzoek gedaan. Hoe meer je kennis wordt gezien als relevant, hoe hoger de kans dat jij wordt benaderd!
5. Eenvoudig aan de slag
Het technisch opzetten van een blog is echt heel makkelijk. Zelfs wanneer je niet beschikt over enige technische kennis. Misschien kost het een paar honderd euro door iemand in te huren, maar dat is het dubbel en dwars waard. Je kunt ook kijken naar diensten zoals WordPress.org, WordPress.com die allemaal op een makkelijke manier helpen om op een eenvoudige manier een blog op te zetten.
6. Geen super schrijftalent vereist
Er gaat een gerucht dat je een super talent nodig hebt om succes te hebben als schrijver van een blog. Dat is niet het geval: jij hebt de kennis en ervaring. Durf het te delen, wees daarin open, oprecht en vooral jezelf. Dat zijn de zaken die belangrijk zijn bij het bloggen.