Het logistieke proces van je webshop
Het zit hem allemaal in het logistieke proces van je webshop. Het op tijd kunnen afgeven van de bestellingen. Laten we eerst wat dieper ingaan op een algemeen logistiek proces van een webshop. Niet alle processen lijken op elkaar, maar de hoofdactiviteiten bestaan vrijwel altijd uit de volgende onderdelen:
• De orderpick-opdracht maken
• Het orderpicken zelf: verzamelen van de artikelen
• De verzamelde artikelen verplaatsen naar een controlepunt
• De orderpick-opdracht controleren
• Goedkeuren en gereed melden van de orderpick-opdracht voor verzending
• De order meegeven aan de pakketdienst
• Eventuele retouren afhandelen
Zolang deze activiteiten goed op elkaar zijn afgestemd, kun je ervoor zorgen dat de bestelling op tijd bij de klant is. Voordat we meer tips geven over het verbeteren van je logistieke proces is het belangrijk om inzicht te krijgen in dit proces. Dit doe je door na te gaan of jouw magazijn wel op de juiste manier is ingericht. Welke uitdagingen kom je tegen? Lees hier meer over het inrichten van je magazijn.
5 tips voor een optimaal logistiek proces
Met de volgende tips voor webshops kun jij de belofte ‘vandaag besteld, morgen in huis' realiseren.
1. Voorkom dubbel werk en koppel je webshop direct aan je administratie
Hoe meer bestelling er binnen komen, hoe beter! Toch? Helaas is er ook een nadeel: het bijhouden van je administratie wordt een hele klus. Je bent veel tijd kwijt aan het inboeken van leveringen, maken van facturen, verwerken van orders en betalingen en het handmatig bijhouden van je voorraad. Dit waren nog maar een paar voorbeelden.
Daarom is het slim om je webshop te koppelen aan je administratie, zodat je financiële processen en handelsprocessen naadloos op elkaar aansluiten en je heel veel dubbel werk voorkomt!
2. Minder fouten door digitaal orderpicksysteem
Orderpickopdrachten kun je handmatig aanmaken, maar een foutje is snel gemaakt. Misschien heb je veel artikelen die op elkaar lijken en krijgt de klant net het verkeerde product binnen. Dat zou jammer zijn. Om dit te voorkomen kun je gebruikmaken van een orderpicksysteem.
In dit systeem komen de orders vanuit de webshop binnen. Deze worden vervolgens vertaald naar een opdracht voor de magazijnmedewerkers. Nadat een opdracht is binnengekomen, maak je pickorders aan. Deze komen terecht in de handscanner van medewerkers. Zij weten direct wat ze moeten pakken, scannen de artikelregels zodra ze het artikel pakken, waarna deze vervolgens direct in de administratie worden bijgewerkt. Op deze manier kunnen medewerkers een stuk sneller werken en is de voorraad in je administratie altijd actueel.
3. Maak een logisch ingericht magazijn
Je magazijn staat natuurlijk vol met heel veel spullen. Weten medewerkers precies waar alles ligt? Weten zij de snelste routes voor bepaalde producten? Kloppen de looproutes? Is het geen rommel? Kortom: een goed ingericht magazijn is efficiënt en draagt bij aan een sneller leverproces!
4. Meld orders aan bij pakketdienst via handige software
Je magazijn is op orde en je looproutes zijn top. Dus de magazijnmedewerker heeft binnen no-time de bestelling compleet. Zelfs de bestellingen die net voor 00.00 uur binnenkomen! Nog één keer alles checken en vervolgens kan het pakket aangemeld worden bij de pakketdienst.
Hoe meer pakketjes je per dag verstuurt, des te belangrijker is een duidelijk overzicht van verzonden bestellingen. Je kunt deze verzendingen handmatig bijhouden in Excel. Maar dat kost tijd en de kans op typfoutjes is groot. Dat kan gelukkig anders. Via handige software kun je pakketten snel aanmelden bij de pakketdienst naar keuze. Zo houd je goed in de gaten waar je pakketje blijft en of het op tijd bij de klant binnenkomt.
5. Verwerk retourtjes via je boekhoudsoftware
Retourtjes horen erbij. Wanneer een klant niet tevreden is, is het belangrijk dat het product zonder veel moeite geretourneerd kan worden. Jij wil natuurlijk niet dat dit jou veel extra werk gaat opleveren. Dankzij de koppeling tussen je boekhoudsoftware en je webshop kunnen retourtjes snel herkend worden, via klantherkenning. De retourzending wordt direct gelinkt aan de juiste klant, wat veel werk scheelt met het overnemen van gegevens.
Wil je meer weten over het afstemmen van de processen uit je webshop op je administratie om zo veel werk te besparen? Bekijk dan de softwareoplossing voor handelsbedrijven en webshops.