Wauw. Dat klinkt misschien wat overdreven als je wilt beginnen met een kleine webshop, gewoon vanuit huis. Dan wil je gewoon zo snel mogelijk de eerste verkoop doen. Je wilt groeien en bereik krijgen. Ervoor zorgen dat jouw webshop succesvol wordt. Toch is het slim om eerst onderzoek te doen. Een goede voorbereiding draagt bij aan een goed resultaat. Het is heel jammer als je uren aan de inrichting besteedt en er later achterkomt het anders te willen.
Webshopeigenaar Elja zwoegde vijf dagen van tien tot tien op een online kerstmarkt en ontdekte al snel dat ze te weinig had nagedacht over de financiële kant. “Een klein rekensommetje had veel kosten gescheeld (hoeveel moet ik verkopen om mijn kosten eruit te halen en een mooie winst te behalen?). Als ik hier op voorhand over had nagedacht, had ik snel ingezien dat ik de ingekochte spullen niet kon financieren en hoogstwaarschijnlijk ook niet kon verkopen.” Om dit soort schade te voorkomen, is het nodig om je webshop van tevoren serieus aan te pakken. Doe onderzoek, stel een marketingplan op en vergaar data over je klanten.
1. Marktonderzoek doen voor jouw webshop
Natuurlijk ben jij zelf erg enthousiast over je eigen webshop. Je producten zijn leuk! Die worden vanzelf gekocht, toch? Ook al verkoop jij de beste producten; het is slim om aan marktonderzoek te doen. Zonder hoge kosten te maken kun je onderzoeken of mensen interesse hebben in jouw product. Ga de buurt in en spreek mensen aan met de vraag of ze vijf minuten tijd hebben om over jouw webshopidee te praten. Of plaats een poll op bijvoorbeeld Facebook. Zo ontdek je obstakels en kan je je idee aanscherpen.
Neem ook even de tijd om de concurrentie in kaart te brengen en te ontdekken waarin jouw webshop uniek is. Zo ontdek je hét onderscheidend vermogen van jouw online winkel.
Neem ook even de tijd om de concurrentie in kaart te brengen en te ontdekken waarin jouw webshop uniek is. Zo ontdek je hét onderscheidend vermogen van jouw online winkel.
2. Maak een strategisch marketingplan
Hoe klein je ook begint, het is goed om een marketingplan te schrijven. Zet het doel van je onderneming op papier. Dat helpt je keuzes te maken, maar ook om anderen, zoals de bank, vertrouwen in jouw webshop te laten krijgen. Hoe staat jouw product in de markt? Wat is je doelstelling? En hoe komen er nieuwe klanten bij? Op deze onderliggende vragen moet je een goed antwoord hebben. Misschien hoef jij niet naar de bank voor een financiering, toch geeft een marketingplan je structuur en dat helpt je de juiste keuzes te maken.
Neem ook tijd om te bedenken hoe je klanten naar je toe gaat trekken. Welke strategie ga je hanteren op sociale media en hoe zorg je dat je website goed scoort in Google? Ga je iets doen met e-mailmarketing of bloggen? En zo ja, hoe verweef je het een met het ander, zodat je je bezoekers zo goed mogelijk van dienst bent?
3. Houd je data goed in de gaten
Zorg dat je meteen vanaf het begin goed inzichtelijk hebt wat er in je webshop gebeurt. Als je weet waar je bezoekers vandaan komen en wat ze doen op je site, kan je je webshop verbeteren. Moet je bijvoorbeeld energie steken in het krijgen van meer bezoekers, of moet je zorgen dat de bezoekers meer kopen? Als je wilt dat meer bezoekers een product kopen, wat moet je dan doen? Vaak handelen ondernemers op hun onderbuikgevoel. Maar wie de data heeft, kan nog scherper sturen en doet verrassende inzichten op. Het helpt om te testen of het klopt wat er in je marketingplan staat. En als het niet klopt, kan je bijsturen.
Structuur neerzetten
Met het marktonderzoek, het marketingplan en de data zet je een structuur neer waarin je precies weet wat er gebeurt in je webshop en waar je moet bijsturen. Daarna kies je welke webshopsoftware goed bij je past, wat je huisstijl en lay-out gaat worden en hoe je klanten naar je webshop trekt. En dan kunnen de orders binnenrollen. Je bent er klaar voor.
Tijd en kosten besparen
Als je webshop lekker draait, is de volgende stap om te zorgen dat je kosten bespaart door je systeem zo handig mogelijk in te richten. Regel je administratie via een boekhouding die is gekoppeld met de webshop. Zo bespaar je jezelf veel werk. Lees in dit blog waar je precies rekening mee moet houden als je je webshop koppelt aan je boekhouding.