3 slimme tips voor een goede zzp-administratie

Weinig zzp’ers worden blij van boekhouden. Ze willen ‘gewoon’ hun werk doen. Ondernemen! Met SnelStart kun je als zzp’er naar hartenlust ondernemen en word je ook nog eens blij van je boekhouding. Hoe? Lees de 3 slimme tips.

Tip 1: Breng direct structuur aan

Veel zzp’ers kunnen de administratie in het begin nog prima zelf bijhouden. Tot de zaken écht gaan lopen, de drukte toeneemt en de belastingaangiftes complexer worden. Het zelf regelen van de administratie mondt dan regelmatig uit in fouten en boetes.

Hulp is dan eigenlijk al te laat. Zoals zo vaak geldt ook hier: voorkomen is beter dan genezen. Hoe eerder en hoe meer orde en structuur je aanbrengt in je administratie, hoe beter je vervolgens ook in drukke tijden je administratie kunt bijhouden.

Al vóór je echt start met ondernemen, is het zinvol om je inkomsten- en uitgavenpatroon onder de loep te nemen. Veel ondernemers investeren namelijk al in hun onderneming voor ze daadwerkelijk starten. Deze kosten kunnen fiscaal aftrekbaar zijn. Houd hier rekening mee en bewaar die gegevens goed. 

Tip 2: Doe het zelf, doe het online 

Zoeken naar rondslingerende bonnen, lege batterijen in rekenmachines vervangen en facturen die zich opstapelen tot een ongezonde hoogte. Komt dit je bekend voor? Dan doe je echt iets verkeerd.

Met de SnelStart App op je smartphone maak je eenvoudig een foto van je bonnetje. De scan-en-herkensoftware in de app zorgt dat de gegevens op je bon direct in je administratie staan. En zo zijn er veel meer SnelStart-functies die het bijhouden van je boekhouding een stuk eenvoudiger maken. Zo zet de app de btw-aangifte voor je klaar en stelt hij je in staat om facturen en herinneringen via je smartphone te beheren en in een paar klikken te versturen. Facturen en herinneringen verzend je in een paar klikken.

Online boekhouden geeft tal van voordelen ten opzichte van ouderwets offline boekhouden. Snelstart werkt snel en is gebruiksvriendelijk doordat de software volledig is ontwikkeld voor en door zzp’ers. Bovendien krijg je realtime overzicht in je bedrijf in plaats van dat je achteraf van je boekhouder te horen krijgt hoe de zaken ervoor staan. 

Tip 3: Houd het wekelijks kort bij

Uitstellen is tijd verliezen. Bijhouden is makkelijker en sneller dan de administratie in één keer achteraf moeten doen. Je moet jezelf dus aanleren om facturen en bonnetjes zo snel mogelijk te verwerken, voordat je ze kwijtraakt. Probeer van bepaalde handelingen een automatisme te maken of reserveer één keer in de week een vast administratiemoment.

Online boekhouden maakt het mogelijk om de boekhouding tussendoor te doen. Je kunt overal met je smartphone of laptop je administratie inzien en bijwerken. Ook hier geldt dat je zelf beter op de hoogte bent van wat er binnen je bedrijf gebeurt. Als je bovenop je boekhouding zit, kun je direct bijsturen, bijvoorbeeld wanneer bepaalde kosten de pan uitrijzen.

Bonustip: 

Je kunt veel zelf, maar voor sommige zaken is het slim om advies in te winnen van een boekhouder. Er zijn fiscale regelingen die jou als zzp'er een hoop voordelen kunnen opleveren, zoals zelfstandigenaftrek, kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, kleine ondernemersregeling of de MKB-winstvrijstelling. Een boekhouder is iedere dag met dit soort zaken bezig en is daarom als geen ander op de hoogte. Samenwerken met een boekhouder kan bovendien eenvoudig vanuit je eigen online boekhoudtool.

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.