Boekhouden in SnelStart
Om te beginnen met boekhouden moet je nog een paar instellingen controleren en aanpassen. Wij helpen je stap voor stap door dit proces heen. Vind je het spannend of kom je er niet uit? Vraag dan je boekhouder of accountant om hulp.
Via online samenwerken kijkt je boekhouder van afstand met je mee en kun je samen je boekhouding instellen. Hier lees je hoe je gemakkelijk samenwerkt met een boekhouder.
Stel je boekhouding in
-
Ga naar Administratie en kies Instellingen. Ga dan naar Basisgegevens en kies Boekhouding.
-
Het boekjaar instellen. Een nieuwe administratie wordt automatisch ingesteld op het jaar dat is ingesteld op je computer. Wil je toch liever in een jaar hoger of lager starten (omdat je bijvoorbeeld je oude administratie wilt toevoegen) volg dan deze stappen.
-
De beginmaand. Check of deze goed staat ingesteld. Meestal begint je boekjaar op 1 januari. Als je later in het jaar begint, omdat je bedrijf bijvoorbeeld pas per april bestaat, spreek je van een gebroken boekjaar. Dit kan alleen als je net start met je bedrijf.
-
Tijdvak btw-aangifte. Je kunt maandelijks, jaarlijks en het meest gebruikt: eens per kwartaal aangifte doen. De Belastingdienst informeert je wat op jou van toepassing is.
-
Tijdvak ICP-aangifte. Verkoop je aan zakelijke klanten in andere EU-landen? Dan doe je ook ICP-aangifte. Stel ook hiervoor het tijdvak in. Voor de verkoop aan particuliere klanten binnen de EU gelden per 1 juli 2021 nieuwe regels. Hoe dat zit, lees je hier.
-
Map voor UBL-bestanden. UBL is een techniek die ervoor zorgt dat facturen automatisch ingelezen worden in boekhoudprogramma’s. Wanneer je een inkoopfactuur per mail ontvangt, zit er vaak een bijlage bij met allemaal codes erin, dat is het UBL-bestand van de factuur. Deze codes herkent SnelStart en hierdoor worden de gegevens automatisch in je boekhouding overgenomen. Door alle inkoopfacturen in een speciale map op je computer te plaatsen, worden ze direct ingelezen in SnelStart. Geef aan in SnelStart welke map je hiervoor wilt gebruiken.
-
Btw-percentage kredietbeperking. Wil je dat klanten automatisch een extra toeslag moeten betalen als ze zich niet houden aan het termijnbedrag? Dat kan! Maar dan betaal je wel extra btw over deze toeslag. Stel de hoogte van het btw-tarief in dat voor jou van toepassing is, zodat de btw automatisch juist berekend wordt.
-
Voorkeursboekingen. Bespaar tijd door automatische voorkeursboekingen. SnelStart onthoudt welke omschrijving jij aan welke grootboekrekening hebt gekoppeld. In het vervolg wordt een soortgelijke boeking gelinkt aan dezelfde grootboekrekening. Dit heet een boekingsvoorstel. Met één klik wordt de hele boekregel ingevuld. Wil je dit niet? Zet dan het vinkje hier uit.
-
Grootboekrekeningnummers. De nummers van een grootboekrekening bestaan maximaal uit 6 cijfers. Wil je dat al je grootboeknummers uit hetzelfde aantal cijfers bestaan, vink dan de functie Voorloopnullen bij grootboekrekeningen aan.
-
Kleine ondernemersregeling. Maak jij hier gebruik van? Vink dit hier aan. Kleine ondernemers met een omzet tot € 20.000 komen hiervoor in aanmerking. Je hoeft dan geen btw af te dragen en vermeldt daardoor ook geen btw op je facturen. Doorloop deze extra stappen om dit goed in te stellen.
Kom je er niet uit? Je boekhouder of accountant kan je hierbij helpen.
Via online samenwerken kijkt je boekhouder van afstand met je mee en kun je samen je boekhouding instellen. Hier vind je een boekhouder en lees je hoe je gemakkelijk samenwerkt.
Wist je dat je...
-
Ook een gratis kennismakingstraining kunt volgen?
-
Je abonnement nu al kunt activeren? De eerste 30 dagen blijven gratis.
- Er ook een handige SnelStart App is voor iOS en Android telefoons.
Direct door?
Ga dan naar de volgende stap: beginbalans instellen.
Vragen? Bel, mail of chat
Kom je er even niet uit? Onze Klantenservice helpt graag. Neem gerust contact met ons op via 0222 36 30 60 of neem een kijkje op het Kennisplein.
Naar Kennisplein