Op 31 december eindigt het boekjaar. Op 1 januari begint er dan een gloednieuw, fris boekjaar. De Belastingdienst wil bij je belastingaangifte weten hoeveel je hebt verdiend. Wat was je omzet? Heb je winst gemaakt? Wat was het saldo op je bankrekeningen aan het begin en eind van het jaar? Met de jaarafsluiting leg je al die bedragen vast. Je zegt hiermee als het ware: dit was de stand van zaken op 31 december en hier beginnen we op 1 januari.
Toen iedereen de boekhouding nog op papier deed, sloot je het boekjaar af door alle totalen op te tellen. De balanstotalen (de waarde van je eigendommen, tegoeden, schulden), verlies of winst, openstaande rekeningen en saldi in kas of op de bank nam je over naar een nieuw boek voor het nieuwe jaar. De computer rekent het meeste nu automatisch voor je uit.
De jaarafsluiting doe je aan het begin van het nieuwe boekjaar, dus vanaf 1 januari. Ben je pas in december begonnen met je nieuwe bedrijf? Ook dan sluit je het boekjaar af aan het begin van het nieuwe kalenderjaar. De Belastingdienst wil namelijk jouw resultaten aan het eind van elk jaar (dus op 31 december) kunnen zien.
Je hoeft niet precies op 1 januari de handeling 'boekjaar afsluiten' uit te voeren. Soms moet je nog inkoopfacturen of bonnen verwerken die een datum in het oude jaar hebben, of moet je de laatste btw-aangifte nog doen. Je kunt de definitieve jaarafsluiting dan op een later moment uitvoeren. Die legt dan toch de stand vast op 31 december
Werk je in SnelStart 12, doe dan een voorlopige jaarafsluiting. Dan worden de totalen alvast doorgezet naar het nieuwe jaar. Zo kun je eenvoudig verder werken in het nieuwe boekjaar, maar ook de laatste boekingen van het oude jaar nog maken.
Werk je in SnelStart Web, dan kun je in het nieuwe jaar gewoon aan de gang.
Het afsluiten van het boekjaar moet goed gebeuren. Dat is belangrijk voor de belastingaangifte en eventuele controle van je boeken door de Belastingdienst.
Weet jij niet zoveel van boekhouden? Heb je geen idee op welke grootboekrekeningen je de btw moet wegboeken (om maar wat te noemen)? Laat het afsluiten van het boekjaar dan over aan je boekhouder of accountant. Je weet zeker dat alles in orde is en kunt snel weer verder werken.
Als je online samenwerkt met je boekhouder/accountant dan kan hij of zij altijd snel bij jouw administratie om dit en andere zaken te regelen of te kijken of je het goed hebt gedaan.
Download de checklist en lees hoe je het boekjaar afsluit in 3 stappen.
Pas als alle boekingen voor het vorige jaar zijn gemaakt, kan het boekjaar definitief worden afgesloten. Dat kun je aan de boekhouder overlaten, maar je kunt ook veel zelf.
Zijn alle administratieve werkzaamheden van het voorbije jaar afgerond, dan kan je boekhouder of accountant de jaarafsluiting doen.
Nieuw boekjaar, nieuwe kansen. Je wilt in volle vaart door, maar je boekhouder of accountant is nog met vakantie. Geen nood, je kunt gerust door.
Werk je vooral in SnelStart Web? Dan kun je gewoon doorwerken. Als je online samenwerkt met je boekhouder of accountant dan doet die de jaarafsluiting op een moment dat uitkomt (en nadat ook de laatste boekingen van het voorbije jaar zijn gedaan). Tot die tijd werk jij gewoon gelijk door in het nieuwe jaar. De balanstotalen van het vorig jaar lopen door in het nieuwe jaar.
Wie vooral in SnelStart 12 werkt, zal merken dat bij het wisselen naar het nieuwe boekjaar de totalen op nul staan. Het oude jaar moet worden afgesloten voor de totalen worden overgenomen. Als jij nog boekingen moet afronden, of als je accountant nog even niet beschikbaar is, doe je gemakkelijk een voorlopige jaarafsluiting. Zo kun je het afgelopen jaar nog rustig afronden en toch alvast aan de slag in het nieuwe jaar. Want de zaken gaan door, toch? Op een later moment wordt dan de definitieve jaarafsluiting gedaan.
Werk jij online samen met je boekhouder of accountant? Dan kun je de jaarafsluiting in SnelStart Web niet zelf doen. Je accountant doet dit voor je en in de tussentijd kun je gewoon doorwerken in SnelStart Web. De totalen van het voorgaande jaar lopen door in het nieuwe jaar.
Ook als je werkt met kostenplaatsen of marge/globalisatie kun je het boekjaar niet afsluiten in SnelStart Web. De jaarafsluiting doe je dan in SnelStart 12.
Heb jij geen rechten gegeven aan een boekhouder of accountant? Dan kun je (vanaf het pakket inKaart) wel zelf het boekjaar afsluiten in SnelStart Web. Gebruik daarvoor de onderstaande uitleg.
Werk jij online samen met je boekhouder of accountant? Dan kun je de jaarafsluiting in SnelStart Web niet zelf doen. De boekhouder of accountant doet het dan voor je, op een moment na 1 januari en voor de aangifte inkomstenbelasting. Je kunt ondertussen gewoon doorwerken in SnelStart Web. De balanstotalen van het voorgaande jaar lopen door in het nieuwe jaar.
Ook wanneer je met kostenplaatsen of marge/globalisatie werkt, kun je het boekjaar niet afsluiten in SnelStart Web. De jaarafsluiting doe je dan in SnelStart 12.
Voordat je met de jaarafsluiting begint, is het verstandig om even te overleggen met je boekhouder of accountant: wie doet de jaarafsluiting? Heb jij helemaal niet zoveel kaas gegeten van boekhouden? Laat je accountant dan het boekjaar voor je afsluiten.
Toch zelf doen? Een uitgebreide uitleg vind je op ons Kennisplein.
In SnelStart 12 staan je saldo's op 1 januari op nul. Sluit eerst het boekjaar af, of doe een voorlopige jaarafsluiting als je nog boekingen moet maken of de btw-aangifte moet doen voor het afgelopen jaar. Na de (voorlopige) jaarafsluiting kun je doorwerken in het nieuwe jaar.
In SnelStart Web lopen je saldo's gewoon door in het nieuwe jaar. Je kunt de jaarafsluiting later (laten) doen.
Na de (voorlopige) jaarafsluiting in SnelStart 12 zijn de saldo's in beide modules weer gelijk.
Zodra het nieuwe jaar is begonnen, wil je natuurlijk door met je administratie. Toch zul je vaak nog niet helemaal klaar zijn met de boekingen voor het jaar dat voorbij is.
In SnelStart Web kun je gewoon alvast aan de slag in de administratie voor het nieuwe jaar. Je sluit het oude boekjaar af als alle boekingen gemaakt zijn.
In SnelStart 12 staan je saldo's op 1 januari op nul. Doe een voorlopige jaarafsluiting als je nog boekingen moet maken of de btw-aangifte moet doen voor het afgelopen jaar. Na de voorlopige jaarafsluiting kun je doorwerken in het nieuwe jaar en ook nog werken in het oude jaar.
Wil je in het nieuwe jaar een nieuwe factuurnummerreeks beginnen? Dat kan. Je stelt het in als je de jaarafsluiting doet. Het kan ook buiten de jaarafsluiting om, in SnelStart 12 of in SnelStart Web.
Je facturen moeten van de Belastingdienst per boekjaar altijd opeenvolgende nummers hebben. Je kunt dus niet tijdens het boekjaar zomaar de nummering van je facturen aanpassen.
Factuurnummers mag je gewoon door laten lopen. Vaak wordt het boekjaar gebruikt als begin van het factuurnummer. Dan begin je in het komend jaar de facturen bijvoorbeeld met '2025'.
Wil je liever niet dat iedereen kan zien hoeveel facturen jij precies hebt verstuurd? Begin dan je factuurnummerreeks met een willekeurig getal. Dus bijvoorbeeld 20250123. Zolang je de rest van het jaar opeenvolgende nummers gebruikt is dat prima in orde.
Heb je je aangemeld voor de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan bereken je geen btw aan je klanten en kun je ook geen btw terugvragen. Je doet geen btw-aangifte. In dit artikel van de Belastingdienst lees je meer over de KOR.
Vanaf 1 januari 2025 zijn er een aantal wijzigingen in de KOR. In dit artikel van de Belastingdienst lees je er meer over.
Je deelname aan deze regeling stel je eenvoudig in SnelStart in. Dat doe je via SnelStart Web of SnelStart 12. Beide modules werken naadloos samen. Je hoeft het dus maar in een van de twee in te stellen.
Boekstuknummers worden langzaamaan iets uit het verleden. Zeker nu we steeds meer facturen digitaal ontvangen en verzenden. In SnelStart Web wordt er daarom al geen gebruik meer van gemaakt. Zowel in SnelStart Web als in SnelStart 12 kun je bij elke boeking een digitaal bestand toevoegen.
Zo hoef je bestanden niet meer te nummeren, maar staat het document altijd bij de betreffende boeking opgeslagen. Je kunt het dus veel sneller terugvinden.
Digitale kopie van kassabonnetjes
Kassabonnetjes zijn vaak na een jaar niet meer goed leesbaar. Je moet er een kopie van maken. Als je deze bonnetjes hebt gefotografeerd met de SnelStart App en verwerkt in je boekhouding, geldt het bijbehorende bestand als een kopie en hoef je het bonnetje niet meer te bewaren.
Bewaar het origineel van papieren facturen als je niet alle echtheidskenmerken kunt overnemen
Zorg ervoor dat je alle echtheidskenmerken overneemt als je facturen inscant die je op papier hebt ontvangen. Alleen als de echtheidskenmerken niet verloren gaan bij het inscannen en toevoegen aan je boekhouding, hoef je deze facturen niet fysiek te bewaren. In deze brochure van de Belastingdienst lees je meer over dit onderwerp. Kom je er niet uit? Vraag het dan na bij je boekhouder.
Kun je de echtheidskenmerken niet overnemen bij het inscannen? Dan moet je de facturen die je op papier hebt ontvangen, ook als je ze hebt ingescand en aan je boeking hebt toegevoegd, op papier bewaren. Zo voldoe je aan de bewaarplicht van de Belastingdienst. Indien nodig, vind je ze terug bij de datum waarop ze zijn ingevoerd.
Digitale facturen met e-mail bewaren in de SnelStart mailbox
Facturen die je per e-mail ontvangt moet je digitaal bewaren. Daarnaast moet je ook de e-mail die bij de factuur hoort bewaren. Met de mailbox van SnelStart wordt dit heel gemakkelijk. Je stuurt de e-mail met de factuur door aan je mailbox in je SnelStart-administratie. Dit scheelt tijd, want hierdoor hoef je je factuur niet zelf te uploaden. De scan-en-herken functionaliteit wordt automatisch toegepast en binnen twee minuten staat je factuur, inclusief het e-mailbericht in je overzicht. In dit artikel lees je hoe je je mailbox instelt.
In SnelStart bereken je met een druk op de knop het btw-bedrag dat je af moet dragen of terugkrijgt. Ook de ICP-aangifte, voor leveringen buiten Nederland, binnen de EU, bereken je binnen SnelStart. Na een laatste check stuur je de aangifte met een druk op de knop door naar de Belastingdienst.
De wijze van berekening in SnelStart voldoet geheel aan de regels van de Belastingdienst. Voor de berekening worden de gegevens gebruikt die in je boekhouding zijn ingevoerd. Klopt de berekening niet? Dan is er bij het invoeren waarschijnlijk iets misgegaan.
Op deze pagina leggen we je uit waar het mis kan gaan. Check de informatie op de pagina en zorg dat je btw- en ICP-aangifte weer helemaal kloppen.
Bovenstaande vragen gaan specifiek over de jaarafsluiting in SnelStart Web en SnelStart 12. Links naar de bijbehorende Kennispleinpagina's vind je in de antwoorden.
Heb je andere vragen? Zoek je antwoord dan op ons Kennisplein. Kom je er echt niet uit? Onze Klantenservice helpt graag. Neem dan contact met ons op via 0222 36 30 60.