Boekhouders, klaar voor een succesvol nieuw boekjaar 2025?

Wil je weten hoe de jaarafsluiting werkt in het nieuwe SnelStart Polaris? Meld je dan aan voor het live webinar via de onderstaande knop.

Aanmelden live webinar
slider-image-2
Polaris Nieuwsbrief vierkant
Opvolger van SnelStart 12

Wat is SnelStart Polaris?

Met SnelStart Polaris werk je volledig in de cloud. Het platform, vernoemd naar de betrouwbare poolster Polaris, is geschikt voor zowel Apple- als Microsoft-gebruikers. SnelStart Polaris combineert het vertrouwde van SnelStart 12 met een moderne interface en slimme functies, zoals realtime banktransacties, documentherkenning en een Accountancy Dashboard.

Klantadministraties verwerk je razendsnel, zonder te schakelen tussen applicaties. Alle belangrijke klantgegevens zie je in één overzicht. De bètaversie staat nu voor je klaar. Fiscale aangiften zijn al geïntegreerd, binnenkort gevolgd door SnelStart Bankieren en veel nieuwe functies.

Meer informatie Boekjaar afsluiten in SnelStart Polaris

Meestgestelde vragen over de jaarafsluiting

Wil je weten hoe je het boekjaar afsluit in SnelStart 12? Kijk het webinar over het boekjaar afsluiten in SnelStart 12 terug.

Download de checklist en lees hoe je het boekjaar afsluit in 3 stappen. 

Download de checklist

In dit Kennispleinartikel lees je meer over de jaarafsluiting in SnelStart Polaris

Het afsluiten van het boekjaar moet goed gebeuren. Dat is belangrijk voor de belastingaangifte en eventuele controle van de boeken door de Belastingdienst. Samen met je klant bepaal je wie de jaarafsluiting doet.

Werk je online samen met je klant en werkt de klant alleen in SnelStart Web? Dan kan alleen jij het boekjaar afsluiten. De klant kan wel gewoon verder werken in de administratie, omdat saldo's worden meegenomen naar het nieuwe boekjaar. Als jij geen rechten hebt voor de administratie dan kan de betreffende klant vanaf het pakket inKaart zelf de jaarafsluiting doen.

In SnelStart 12 kan je klant altijd zelf de (voorlopige) jaarafsluiting doen.

In dit artikel lees je meer over de jaarafsluiting in SnelStart Polaris.

Weet je klant niet zoveel van boekhouden?

Weet je klant niet veel van boekhouden, raad hem of haar dan aan om deze klus aan jou uit te besteden. Zo gaat het zeker goed. 

 

Aan het begin van het nieuwe boekjaar stellen veel klanten vragen over de jaarafsluiting. Doen ze het zelf of regel jij het? Welke afspraken maak je met je klant? Weet je nog hoe het werkt in SnelStart? En wist je dat je de jaarafsluiting nu ook in SnelStart Web kunt doen? 

Je vindt antwoorden op deze vragen en meer in het e-book 'Jaarafsluiting snel en goed'

In dit e-book lees je onder andere:

    • Wat is de jaarafsluiting?
    • Wie doet de jaarafsluiting?
    • Hoe sluit je het boekjaar af in SnelStart Web?
    • Hoe sluit je het boekjaar af in SnelStart 12?
    • Hoe stel je de KOR in SnelStart in?

Gebruik het zelf of deel het met je klanten.

Download het e-book

Spreek met je klanten af wie de jaarafsluiting doet. Heb je een klant die erg handig is met de boekhouding? Die kan het misschien wel zelf. Heeft je klant totaal geen kaas gegeten van boekhouden? Raad dan aan om deze klus uit handen te nemen. Dan weet je zeker dat het goed gaat. 

Je vindt een uitgebreide uitleg over de jaarafsluiting in SnelStart 12 op ons Kennisplein

Of kijk het webinar over het boekjaar afsluiten in SnelStart 12 terug.

Kantoren die geen gebruik maken van koppelingen met fiscale en rapportagesoftware, moesten gegevens daarvoor tot nu toe handmatig overnemen vanuit de verschillende klant-administraties.

Bespaar tijd en fouten. Download een RGS Brugstaat  voor elke administratie. Dat scheelt veel tijd en fouten. 

Op deze pagina op onze website vind je antwoord op de meest gestelde vragen over de RGS Brugstaat. 

Als het boekjaar is afgesloten, wil je eigenlijk niet dat je klant nog gegevens wijzigt of boekingen maakt in het oude jaar. Door de periode te blokkeren, kan je klant geen wijzigingen meer maken in de administratie van het afgesloten boekjaar.

Open de online administratie van je klant. Ga naar het tabblad Administratie → Cliëntcontrole en klik op Nieuw om een nieuwe blokkering in te stellen. Vul de datum in tot en met wanneer je de periode wilt blokkeren. Als de periode gecontroleerd is, kan je dit aanvinken in het scherm. Op het moment dat de klant een wijziging wil maken, verschijnt de melding dat de periode is geblokkeerd en (indien van toepassing) gecontroleerd. 

Een uitgebreide beschrijving vind je op ons Kennisplein. 

Werk jij online samen met je klant? Dan kan je klant de jaarafsluiting in SnelStart Web niet zelf doen. Wel kan de klant gewoon doorwerken in SnelStart Web. De totalen van het voorgaande jaar lopen door in het nieuwe jaar. 

Als de klant werkt met kostenplaatsen of marge/globalisatie kun je het boekjaar niet afsluiten in SnelStart Web. De jaarafsluiting doe je dan in SnelStart 12. 

De volledige uitleg lees je op ons Kennisplein

Aan het begin van het nieuwe boekjaar willen alle klanten in volle vaart door. Je hebt je handen vol aan de laatste btw-aangiften, jaarsuppleties en jaarafsluitingen. Klanten vragen: 'kan ik gewoon doorwerken in het nieuwe jaar?' Goed nieuws: dat kan. 

SnelStart Web: gewoon doorwerken

Werkt je klant in SnelStart Web? Dan kan hij of zij gewoon doorwerken. De balanstotalen van het vorig jaar lopen door in het nieuwe jaar. Klanten die online samenwerken met jou als boekhouder of accountant kunnen niet zelf de jaarafsluiting doen. Dat doe jij op een moment dat uitkomt, als het boekjaar volledig is afgerond. 

SnelStart 12: voorlopige jaarafsluiting

Klanten die vooral in SnelStart 12 werken, zullen merken dat bij het wisselen naar het nieuwe boekjaar de totalen op nul staan. Het oude jaar moet worden afgesloten voor de totalen naar het nieuwe boekjaar worden overgenomen.

Als er nog boekingen moeten worden afgerond doe je gemakkelijk een voorlopige jaarafsluiting. Dit kan de klant ook zelf. Zo kan het afgelopen jaar nog worden afgerond en kan je klant toch alvast aan de slag in het nieuwe jaar. Op een later moment wordt dan de definitieve jaarafsluiting gedaan. 

Werk jij online samen met je klanten? Dan kunnen zij de jaarafsluiting in SnelStart Web niet zelf doen. Jij doet dat voor ze, op een moment dat uitkomt. Klanten kunnen ondertussen gewoon doorwerken in SnelStart Web. De balanstotalen van het voorgaande jaar lopen door in het nieuwe jaar. 

Kostenplaatsen/globalisatie

Wanneer klanten met kostenplaatsen of marge/globalisatie werken, kan het boekjaar niet worden afgesloten in SnelStart Web. De jaarafsluiting doe je dan in SnelStart 12. 

Doe een voorlopige jaarafsluiting

In SnelStart 12 staan de saldo's op 1 januari op nul. Sluit eerst het boekjaar af, of doe een voorlopige jaarafsluiting als je nog boekingen moet maken of de btw-aangifte moet doen voor het afgelopen jaar. Na de (voorlopige) jaarafsluiting kan de klant doorwerken in het nieuwe jaar.

In SnelStart Web lopen de saldo's gewoon door in het nieuwe jaar. Je kunt de jaarafsluiting later (laten) doen.

Na de (voorlopige) jaarafsluiting in SnelStart 12 zijn de saldo's in beide modules weer gelijk.

In dit Kennisplein-artikel lees je alle informatie over het saldoverschil.

Zodra het nieuwe jaar is begonnen, wil je klant natuurlijk door met de administratie. Toch moet er vaak nog van alles gebeuren in de administratie voor het jaar dat voorbij is. 

In SnelStart Web kan je klant gewoon aan de slag in de administratie voor het nieuwe jaar. Je sluit het oude boekjaar af als alle boekingen gemaakt zijn. 

In SnelStart 12 staan de saldo's op 1 januari op nul. Doe een voorlopige jaarafsluiting als je nog boekingen moet maken of de btw-aangifte moet doen voor het afgelopen jaar. Na de voorlopige jaarafsluiting kan je klant doorwerken in het nieuwe jaar en ook nog werken in het oude jaar.

Wil je klant in het nieuwe jaar een nieuwe factuurnummerreeks beginnen? Dat kan. Je stelt het in als je de jaarafsluiting doet. Het kan ook buiten de jaarafsluiting om, in SnelStart 12 of in SnelStart Web

Is je klant bij de Belastingdienst aangemeld voor de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan berekent hij of zij geen btw aan klanten en kan ook geen btw worden teruggevorderd. Deze klant doet geen btw-aangifte. De deelname aan deze regeling stel je eenvoudig in SnelStart in. Dat doe je via SnelStart Web of SnelStart 12. Beide modules werken naadloos samen. Je hoeft het dus maar in een van de twee in te stellen.

Let op: vanaf 1 januari 2025 zijn er een aantal wijzigingen in de kleineondernemersregeling (KOR). Je leest er meer over op de site van de Belastingdienst. 

Boekstuknummers worden langzaamaan iets uit het verleden. Zeker nu we steeds meer facturen digitaal ontvangen en verzenden. In SnelStart Web wordt er daarom al geen gebruik meer van gemaakt. Zowel in SnelStart Web als in SnelStart 12 kun je bij elke boeking een digitaal bestand toevoegen.

Zo hoef je bestanden niet meer te nummeren, maar staat het document altijd bij de betreffende boeking opgeslagen. Je kunt het dus veel sneller terugvinden.

Facturen en bonnen die je op papier hebt ontvangen moet je, ook als je ze hebt ingescand en aan je boeking hebt toegevoegd, op papier bewaren. Zo voldoe je aan de bewaarplicht van de Belastingdienst. Indien nodig, vind je ze terug bij de datum waarop ze zijn ingevoerd.

Staat de administratie van je klant online, dan kan hij of zij tegelijk in SnelStart 12 en in SnelStart Web de administratie doen. De software haalt de gegevens uit dezelfde database. Wat net in SnelStart Web is ingevoerd, zie je direct terug in SnelStart 12 (en omgekeerd). 

Meest uitgebreide boekhoudmogelijkheden

In SnelStart 12 heb je de meest uitgebreide mogelijkheden. Klanten met het pakket inBalans, inZicht of inControle werken meestal in SnelStart 12. Door de administratie online te zetten werk je als accountant makkelijk samen.

Ook met de pakketten inStap en inKaart kunnen ondernemers werkzaamheden uitvoeren in SnelStart 12, al is SnelStart Web voor veel handelingen eenvoudiger.

Veel nieuws in Web

De ontwikkelingen in SnelStart Web gaan snel en er kan steeds meer. Heb je het al een tijdje niet geprobeerd? Ga eens naar web.snelstart.nl en neem een kijkje! Spreek met je klanten af wie welke werkzaamheden uitvoert.

In dit artikel op het Kennisplein lees je meer over de jaarafsluiting in SnelStart Polaris. 

Onze trainer Tom vertelt je alles over de jaarafsluiting in SnelStart Polaris tijdens een live webinar. Meld je aan voor het live webinar

 

contact-block

Meer hulp nodig?

Bovenstaande vragen gaan specifiek over de jaarafsluiting in SnelStart Web en SnelStart 12. Links naar de bijbehorende Kennispleinpagina's vind je in de antwoorden.

Heb je andere vragen? Zoek je antwoord dan op ons Kennisplein. Kom je er echt niet uit? Onze Klantenservice helpt graag. Neem dan contact met ons op via 0222 36 30 60.